Jeff Hodge vÀntar pÄ nÄgon att dela en Uber med vid Los Angeles International Airport. Hodge ser bÄde för- och nackdelar med proposition 22. Foto: TT/AP Photo/Brian Melley

Nyheter

Dela artikeln:

Dela pÄ facebook
Dela pÄ twitter

Kalifornisk strid för gigekonomins arbetare

NÀr USA gÄr till val den 3 november kommer Kalifornienbor ocksÄ rösta om en lag som skulle göra det omöjligt att klassificera exempelvis Uberförare som anstÀllda, snarare Àn som egenföretagare. Gigföretag har satsat 200 miljoner dollar för att fÄ igenom lagen som Àr en del av en arbetsrÀttslig strid som syns pÄ flera stÀllen i vÀrlden.

Av Bella Frank

USA Den 3 november kommer gigsektorns framtid komma att avgöras i Kalifornien. Gigföretag som Uber har kunnat kringgÄ arbetsrÀtten genom att inte kategorisera förarna som anstÀllda utan istÀllet som egenföretagare. Nu vill Uber och andrar appföretag med liknande tjÀnster lagstifta om att de inte ska kunna tvingas att behandla sina förare som anstÀllda, detta genom lagförslaget proposition 22 som Kaliforniens vÀljare alltsÄ har att ta stÀllning till samtidigt som de lÀgger sina röster pÄ antingen Donald Trump eller Joe Biden som landets nÀsta president.

Gigföretagen har sedan ett Är tillbaka kÀmpat för att kringgÄ en lag som infördes förra Äret i Kalifornien , Assembly bill 5 (AB5), som syftar till att utstrÀcka arbetsrÀtten till förare som kör via företagen. För att kunna klassificera förare som icke-anstÀllda utan egenföretagare fÄr dessa exempelvis inte utföra arbete som Àr centralt för företaget. Om de gör det ska de tÀckas av arbetsrÀtten som bland annat föreskriver minimilön, övertid och sjuklön bland annat.

Proposition 22 vill istĂ€llet klassificera förare för Uber, Lyft och andra företag som ”oberoende entreprenörer”. Proppsition 22 innehĂ„ller ocksĂ„ ett krav pĂ„ att förarna ska fĂ„ 120 procent av minimilönen, vilket skulle motsvara 15,6 dollar i timmen, eller motsvarande 148 kronor. Detta rĂ€knas och endast pĂ„ den tid som förarna har körningar. Den tid som de sitter i bilen och vĂ€ntar pĂ„ en körning rĂ€knas inte in. Enligt UC Berkley labor center skulle det leda till en garanterad lön för Uber- och Lyft-förare pĂ„ 5,64 dollar eller 53,50 kronor i timmen. ”Harry Truman var president senast det inflations-justerade vĂ€rdet pĂ„ en minimilön var sĂ„ lĂ„g”, skriver de pĂ„ sin hemsida. Truman var president mellan 1945 och 1953.

Dessutom kommer lagen, om den gÄr igenom, vara mycket svÄr att Àndra pÄ. Enligt förslaget ska den inte kunna Àndras om inte sju Ättondelar av Kaliforniens bÄda kammare Àr för en förÀndring.

– Det Ă€r en super-supermajoritet. Det Ă€r galet. Jag har aldrig sett detta tidigare, sĂ€ger Mary-Beth Moylan vid University of the pacific McGeorge law school till Bloomberg News.

Enligt en opinionsundersökning av Berkley IGS Àr stödet för lagförslaget 46 procent, jÀmfört med 42 procent som motsÀtter sig det, tolv procent har Ànnu inte bestÀmt sig, rapporterar San Fransisco Chronicle.

PÄ flera stÀllen i vÀrlden pÄgÄr strider om hur de som jobbar med gigföretag ska betraktas. I slutet av september kom Spaniens högsta domstol fram till att matbud Àr att betrakta som anstÀllda och inte som egenföretagare, ett domslut som kan fÄ lÄngtgÄende konsekvenser. Beslutet handlade om en tidigare anstÀlld för matleveransföretaget Glovo som tillsammans med Deliveroo Àr den mest populÀra matbudfirman i landet.

– FörhĂ„llandet mellan ett bud och Glovo-företaget Ă€r av professional natur, sade högsta domstolen i ett uttalande, rapporterade El PaĂ­s.

NĂ„gra veckor senare kom ett nytt beslut i samma anda. I mitten av oktober kom Spaniens arbetsrĂ€ttsmyndighet fram till att Amazons bilbud Ă€r ”falska frilansare”, och ska klassificeras som anstĂ€llda. Amazon tvingas ocksĂ„ betala omkring motsvarande 68 miljoner kronor för att tĂ€cka sociala avgifter, pengar som alltsĂ„ kunde kringgĂ„s sĂ„ lĂ€nge bilbuden betraktades som frilansare.

UngefÀr samtidigt, i mitten av oktober, menade den finska specialmyndigheten ArbetsrÄdet, som lyder under arbets- och nÀringsministeriet, att bud som jobbar för företag som Foodora inte ska ses som egenföretagare utan att de ingÄr i ett arbetsförhÄllande::
– ArbetsrĂ„dets uttalanden Ă€r inte bindande men det Ă€r Ă€ndĂ„ frĂ„gan om en betydande linjedragning, sade arbetsminister Tuula Haatainen i samband med beslutet.

Dela artikeln:

Dela pÄ facebook
Dela pÄ twitter
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial