USA Facebook delade information om användare till 61 olika företag, däribland Spotify, även efter det att företaget sagt sig ha slutat dela användardata. Det skriver The Guardian som följer företagets kontakter med amerikanska myndigheter i spåren av avslöjandet om Cambridge Analytics och användandet av information för att påverka amerikanska väljare inför presidentvalet. Bland företagen som […]
USA Facebook delade information om användare till 61 olika företag, däribland Spotify, även efter det att företaget sagt sig ha slutat dela användardata. Det skriver The Guardian som följer företagets kontakter med amerikanska myndigheter i spåren av avslöjandet om Cambridge Analytics och användandet av information för att påverka amerikanska väljare inför presidentvalet.
Bland företagen som fått del av informationen efter stoppet var Snap, Oracle, Panasonic och Nissan.
Tidningen skriver också att företaget, som i alla år hävdat att det ”bara” är ett teknikföretag, nu vid domstolsförhandlingar i Redwood City säger sig vara ett företag som fattar publicistiska beslut och därmed borde ha särskilt starkt skydd i enlighet med amerikansk grundlag.
Oavsett vilken teknik som används är utgivarens handlingsfrihet en del av yttrandefriheten. En tidning har en publicistisk roll oavsett om de publicerar på en hemsida, i papperstidning eller via nyhetsnotiser, säger en av företagets advokater.