Stena Bulks fartyg Stena Imperial har angripits av pirater i Röda havet väster om Jemen. Genom att skjuta signalraketer lyckades säkerhetspersonalen ombord avbryta kapningsförsöket. RÖDA HAVET Oljetankern är på väg från Sydostasien till Rotterdam för lossning och händelsen inträffade den 3 november. Två misstänkta mindre båtar närmade sig från babord på en och en halv […]
Stena Bulks fartyg Stena Imperial har angripits av pirater i Röda havet väster om Jemen.
Genom att skjuta signalraketer lyckades säkerhetspersonalen ombord avbryta kapningsförsöket.
RÖDA HAVET Oljetankern är på väg från Sydostasien till Rotterdam för lossning och händelsen inträffade den 3 november.
Två misstänkta mindre båtar närmade sig från babord på en och en halv sjömils avstånd, skriver den svenska rederijätten i ett pressmeddelande.
Besättningen på Imperial slog larm och fartygets säkerhetspersonal samlades på kommandobryggan. Signalraketer avfyrades som varningsskott mot båtarna. Kaptenen skickade ut ett säkerhetsmeddelande och kontaktade även ett krigsfartyg i närheten.
Har lugnat sig
Båda båtarna slutade att närma sig i samband med varningarna och passerade aktern. När en av båtarna gjorde ett nytt försök att komma i kapp avfyrades ytterligare signalraketer, vilket fick de misstänkta piraterna att helt avbryta och i stället stäva mot ett annat fartyg.
”Överlag har piratsituationen i Adenviken lugnat ner sig och det har inte varit några kapningar på väldigt länge. Men då vi går utanför Yemens kust väljer vi att använda vakter på grund av det laglösa tillstånd som just nu råder i landet. Något som skapat samma desperata känsla hos befolkningen, som vi såg i Somalia för ett antal år sedan”, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, i pressmeddelandet.
Ex-soldater ombord
Stena Bulk anlitar säkerhetsbolag som förser fartygen med välutbildade ex-soldater som vakter. Vanligtvis handlar det om tre-fyra personer som endast får använda sina vapen om kaptenen godkänt det. Vakterna finns ombord när fartygen passerar genom ett högriskområde – i dagsläget utanför Jemen och Nigeria.
”Besättningen ombord på Stena Imperial agerade på ett mycket professionellt sätt under hela incidenten och samarbetade nära med säkerhetsvakterna för att lösa situationen på bästa sätt”, säger Erik Hånell.