KLIMAT Riksdagspartierna har låtit sig vilseledas. Beslutet att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn (exklusive flyg) med 70 procent mellan 2010 och 2030 bygger på bristfälliga underlag, anser miljödebattören och forskaren Per Kågeson. De styrmedel som har införts eller beslutats kan bara minska utsläppen med 30 procent. För att nå 70 procent krävs att priset […]
KLIMAT Riksdagspartierna har låtit sig vilseledas. Beslutet att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn (exklusive flyg) med 70 procent mellan 2010 och 2030 bygger på bristfälliga underlag, anser miljödebattören och forskaren Per Kågeson.
De styrmedel som har införts eller beslutats kan bara minska utsläppen med 30 procent. För att nå 70 procent krävs att priset på bensin och diesel mer än fördubblas eller att riksdagen sätter ett bindande tak för utsläppen, skriver han i en debattartikel i Dagens Nyheter.
I rapporten Klimatmål på villovägar från ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi) beskriver Per Kågeson hur utsläppen kan minskas med 45 procent genom tuffa åtgärder. Som exempel nämner han två procents höjning av drivmedelsskatterna per år, skärpt skatt på förmånsbilar och förmånsparkering, avskaffade eller reformerade reseavdrag och skärpt hastighetsövervakning.
TT