Startsida - Nyheter

Nyheter

Svenska rederiet vädjar till Teheran

Det svenska rederi som äger Stena Impero, fartyget som beslagtagits av Iran, har begärt att få komma ombord för att träffa sin besättning.– Vi väntar fortfarande på svar, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk. IRAN/STORBRITANNIEN Fartyget, som är brittiskflaggat, har 23 anställda ombord. Under lördagen var rederiet i kontakt med besättningen via en mellanhand, […]

Det svenska rederi som äger Stena Impero, fartyget som beslagtagits av Iran, har begärt att få komma ombord för att träffa sin besättning.
– Vi väntar fortfarande på svar, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk.

IRAN/STORBRITANNIEN Fartyget, som är brittiskflaggat, har 23 anställda ombord. Under lördagen var rederiet i kontakt med besättningen via en mellanhand, som sänts ut av företagets försäkringsbolag. Enligt mellanhandens rapport var personalen i gott skick.

– Det vi har begärt av de iranska myndigheterna i Teheran är att själva kunna få komma till besättningen, inte bara få andra- och tredjehandsinformation, utan skaffa egen information. Man har konfirmerat att begäran har mottagits, men inte kommit med svar, säger Erik Hånell.

Iran: Beror på samarbetsviljan

Stena Impero beslagtogs i fredags i Hormuzsundet, passagen mellan Persiska viken och Omanbukten, när det var på väg till Saudiarabien.

Iran uppger att Stena Impero rammade en fiskebåt för att sedan strunta i ett nödmeddelande som fiskebåten sände ut, vilket gjort att man konfiskerat fartyget medan utredning pågår. Enligt chefen för Hormuzprovinsens hamn- och tullmyndighet beror det på besättningens samarbetsvilja när utredningen kan vara klar, rapporterar AFP.

– Jag har svårt att se att de inte skulle samarbeta. Det är självklart så att de kommer att svara på de frågor som ställs. Men vi har fortfarande inte fått någon officiell förklaring till varför det här har skett, säger Erik Hånell.

Enligt rederiet finns det dock ingenting som tyder på att fartyget, som befann sig på internationellt vatten, verkligen var med i någon olycka.

”Hemskt att se”

På lördagen publicerade iranska statliga medier en film på bordningen av fartyget, där maskerade, beväpnade medlemmar i det iranska revolutionsgardet hissas ner från en helikopter.

– Det var hemskt att se. Det känns ytterst märkligt att det här skett på internationellt vatten och att vi är där vi är, säger Erik Hånell.

På en ljudupptagning av radiotrafiken strax före bordningen hörs det brittiska örlogsfartyget HMS Montrose anropa en iransk patrullbåt, som försökte få Stena Impero att ändra kurs. Örlogsfartyget varnade patrullbåten för att hindra fartygets färd.

”Jag vill bara inspektera skeppet av säkerhetsskäl”, svarade patrullbåten.

”Var vänlig bekräfta att ni inte har för avsikt att bryta mot internationell rätt genom att borda”, uppmanade örlogsfartyget.

Patrullbåten fortsatte istället med att ge order till oljetankern och försäkrade: ”Om ni lyder kommer ni att vara i säkerhet.”

FN:s säkerhetsråd inkopplat

Stena Imperos besättning kommer från Indien, Ryssland, Filipinerna och Litauen och rederiet står i ständig kontakt med deras familjer.

Svenska utrikesdepartementet och brittiska myndigheter arbetar för att få loss fartyget och dess personal.

Brittiske utrikesministern Jeremy Hunt har fördömt Irans agerande och i ett brev till FN:s säkerhetsråd skriver Storbritannien att Iran bröt mot gällande lagar när fartyget beslagtogs.

”Det rådande spända läget är extremt oroande och vår högsta prioritet är att trappa ner situationen. Vi söker inte en konfrontation med Iran. Men det är oacceptabelt och starkt eskalerande att hota legitim sjöfart i internationellt erkända passager”, står det i brevet som nyhetsbyrån Reuters har tagit del av.

Wallström tiger

Utrikesminister Margot Wallström (S) har valt att inte kommentera fallet med den beslagtagna svenska oljetankern.

– Vi ger fortfarande inga kommentarer där, just för att det är brittiskflaggat, säger Wallströms pressekreterare Jasmina Sofic till TT.

Utrikesdepartementet har dock lagt ut ett meddelande på Twitter till stöd för EU:s hållning i frågan.

”Stöd till EU:s uttalande som uttrycker djup oro för beslagtagandet av två fartyg, inklusive ett svenskägt i Hormuzsundet. Ytterligare upptrappning måste undvikas”, heter det i inlägget.

Hotade med vedergällning

Rederiet är nöjt med insatserna från Sverige och Storbritannien.

– Vår uppfattning är att ärendet står högt på agendan, säger Erik Hånell.

Fredagens händelser i en av den globala oljehandelns viktigaste farleder kom efter att Teheran hotat med vedergällning då brittiska marinen och polisen i Gibraltar för drygt två veckor sedan stoppade den iranska supertankern Grace 1.

Fartyget misstänktes vara på väg till Syrien med olja, i strid med EU:s sanktioner. Iran förnekar att Syrien var destinationen och har kallat kvarhållandet sjöröveri.

Bakgrund: Detta har hänt i Persiska viken

Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.