EU Både regeringen och den svenska branschen gjorde tummen upp när EU:s medlemsländer och EU-parlamentet i förra veckan kunde enas om nya regler för lastbilstrafiken i EU. Då dyker plötsligt motstånd upp från EU-kommissionen. – Uppgörelsen innehåller element som inte är i linje med kommissionens gröna giv. De här åtgärderna var inte en del av ursprungsförslaget. […]
EU Både regeringen och den svenska branschen gjorde tummen upp när EU:s medlemsländer och EU-parlamentet i förra veckan kunde enas om nya regler för lastbilstrafiken i EU.
Då dyker plötsligt motstånd upp från EU-kommissionen.
– Uppgörelsen innehåller element som inte är i linje med kommissionens gröna giv. De här åtgärderna var inte en del av ursprungsförslaget. Om nödvändigt kommer kommissionen nu att föra fram tilläggsförslag innan uppgörelsen träder i kraft, sade finansansvarige viceordföranden Valdis Dombrovskis på en presskonferens i Strasbourg i tisdags.
Missnöjet gäller den del av uppgörelsen som kräver att lastbilar i internationell trafik måste återvända till sitt hemland minst var åttonde vecka. Åtgärden är till för att hindra att användandet av utländska låglönefordon i inrikestrafik sätts i system, men har kritiserats av flera länder i Östeuropa som anser att deras chaufförer och åkare motarbetas av regeln.