UGANDA Soldränkta stränder, kulinariska upplevelser och äventyr hör kanske till det som många länder väljer att lyfta fram för att locka turister. Men i Uganda är det varken maten eller turistmålen som ska synas i landets senaste turismkampanj, utan ”kvinnliga former”. – Uganda har många vackra kvinnor. Därför har vi bestämt oss för att göra […]
UGANDA Soldränkta stränder, kulinariska upplevelser och äventyr hör kanske till det som många länder väljer att lyfta fram för att locka turister. Men i Uganda är det varken maten eller turistmålen som ska synas i landets senaste turismkampanj, utan ”kvinnliga former”.
– Uganda har många vackra kvinnor. Därför har vi bestämt oss för att göra det vackra till en produkt att marknadsföra utöver det vi redan har i form av vårt språk och naturen, sade landets minister för turism, Godfrey Kiwanda, på en presskonferens tidigare i veckan.
Tilltaget har lett till skarp kritik från landets kvinnor.
– Det här är helt perverst. Att använda kvinnor som sexobjekt är absurt, säger Rita Aciro, som representerar en av landets kvinnorättsgrupper.
En namninsamling mot kampanjen har inletts och initiativtagarna bakom den kräver nu Kiwandas avgång. Själv menar ministern att kampanjen har missförståtts.
– Det finns en mångfald av former och kvinnor, något som vi tycker är värt att lyfta som en turistattraktion.