I sociala medier och i filmpressen sprids just nu en satirisk film på den amerikanske oljejätten Chevrons bekostnad – en 100 sekunder lång ”reklamfilm” som med glada och värmande bilder låter ett bolag träda fram och som inte bryr sig ”ett jävla dugg” om planeten, dess medborgare eller dess bidrag till en pågående klimatkris.
KLIMATPOLITIK | Halv åtta på kvällen den 29 september laddade den amerikanske Oscarbelönade regissören, komikern och filmproducenten Adam McKay upp en satirisk reklamfilm riktad mot den fossila energiindustrin, allt i en tid av stigande energipriser och global inflation.
”Har någon sett den här Chevronreklamen?” skrev Adam McKay.
Speakerrösten menar bland annat att ”vi på Chevron inte bryr oss ett jävla dugg om dig, dina konstiga barn eller ditt råttarsle till hund”. Den sista bilden i ”reklamfilmen” visar Chevrons logotyp intill några klargörande ord: ”Vi bryr oss inte ett jävla dugg om er.”
Den välregisserade produktionen – anförd av en självsäker och upplysande speakerröst, ett unikt soundtrack och välspelade ögonblick från människors tillvaro världen över – är gjord av Adam McKays egna filmbolag Hyperobject Industries och har endast på Twitter visats 5,5 miljoner gånger.
När Hyperobject Industries senare lade upp ”reklamfilmen” på YouTube blev tittarna ännu fler.
”Talande tystnad”
Chevron – som antog sin nuvarande form 2001 via en fusion med Texaco och som ståtar med en mångmiljardsprofiterande verksamhet i över 180 länder – har än så länge, om uttrycket tillåts, inte hällt någon olja på vattnet och försökt bemöta påhoppen och varumärkesintrånget.
”En talande tystnad”, menar Steven Donziger, klimataktivist och människorättsjurist med fokus på bolagsansvar, som även kallar de 100 sekunderna för ”Chevrons första ärliga reklam någonsin”.
”Sanningen kan inte stängas inne”, skriver Donziger i en tweet.
Budbäraren blev beskjuten
Det var annars vad Chevron försökte göra i en rättsprocess mot just Steven Donziger gällande dumpning av giftigt avfall vid oljefältet Lago Agrio i nordöstra Ecuador.
Steven Donziger representerade över 30 000 ecuadorianska bönder samt medlemmar ur landets ursprungsbefolkningar i ett skadeståndsfall där Chevron av det sydamerikanska landets domstol dömdes betala 100 miljarder kronor.
Men innan någon visste ordet hade Chevron dragit tillbaka sina tillgångar i Ecuador och riktat in sig mot Steven Donziger som oljejätten inledde rättsliga åtgärder mot i USA.
Steven Donziger stängdes av och kunde inte arbeta som jurist i delstaten New York och mellan 2019 och april i år spenderade klimataktivisten 45 dagar i fängelse och 993 dagar i husarrest.
”Trakasserier” som borde utredas
Chevrons behandling av en enskild jurist som företrädde klienter i ett rättsfall i Ecuador har väckt stor uppmärksamhet och har bland annat kallats för ”trakasserier” av en rad nobelpristagare som tagit ställning för Steven Donziger.
Även Europaparlamentet har kritiserat fallet och har understrukit vikten av en utredning av Chevrons agerande. I september 2021 slog FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter fast att Donzigers husarrest var olaglig.
Mot bakgrund av behandlingen av juristen Steven Donziger väcks det därför frågor om varför Chevron inte går lika hårt åt filmmakaren Adam McKay och hans Hyperobject Industries för dess satiriska reklamfilm.
”Aktivt mord – varje dag”
Filmens utformning, förklarar speakerrösten, är utformad så att tittaren ska ”vaggas in i ett katatoniskt tillstånd som får dig att glömma bort en enkel sanning: Chevron mördar aktivt er, varje dag.”
I brist på någon officiell respons från Chevron kan det vara värt att låta Adam McKay själv ge sin syn på varifrån inspirationen till den välsedda produktionen kom ifrån:
– Idén att göra den här videon som skämtar om hur Chevron, tillsammans med alla andra oljebolag, mördar oss varje dag kom från det faktum att Chevron och alla andra oljebolag mördar oss varje dag, sade Adam McKay till Deadline.