I torsdags kväll kom EU-parlamentet och medlemsländernas regeringar överens om att alla nya bilar på marknaden måste ha noll-utsläpp senast år 2035. I praktiken ett förbud mot nyförsäljning av förbränningsmotorer. ”En stark signal”, enligt vissa. ”För sent”, menar andra.
Nytillverkade personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar måste alla ha nollutsläpp för att få säljas efter 2035 och utsläppen ska minska med 55 procent fram till 2030. Det har EU-parlamentet och medlemsländernas regeringar i rådet enats om. Därmed är de olika styrande organen i EU överens och det enda som fattas är ett formellt beslut.
”Avtalet sänder en stark signal till industrin och konsumenterna: Europa anammar övergången till nollutsläppsmobilitet”, sade EU-kommissionären Frans Timmermans, som leder EU-kommissionens arbete med den europeiska gröna given, i ett pressmeddelande.
”Europeiska biltillverkare har redan bevisat att de är redo att ta steget upp, med allt fler och alltmer prisvärda elbilar som kommer ut på marknaden. Den hastighet med vilken denna förändring har skett under de senaste åren är anmärkningsvärd”, fortsatte han.
Även Sveriges nya klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari, uttryckte sig positivt om överenskommelsen.
– Det här en viktig milstolpe för EU:s arbete för att nå klimatneutralitet till år 2050 och ett viktigt bidrag från EU att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål. Som världsledande fordonstillverkare har EU:s normer för koldioxidutsläpp en stor betydelse också för den globala marknaden. De skärpta koldioxidkraven inom EU kommer därför också att påskynda klimatomställningen globalt, sade hon i ett pressmeddelande.
"Maskerar verkligheten"
Men andra var mindre imponerade. Nya bilar med förbränningsmotorer borde förbjudas senast år 2028, menade Greenpeace EU.
”Tillkännagivandet är ett perfekt exempel på hur politiker kan sola sig i en feel-good-rubrik som maskerar verkligheten av deras upprepade misslyckanden att agera på klimatområdet. FN har just bekräftat att klimatkrisen kommer att gå utom kontroll om inte regeringar vidtar snabba och beslutsamma åtgärder, inklusive en övergång till renare transportsätt”, sade Lorelei Limousin, kampanjansvarig för tranport för Greenpeace EU, i ett uttalande.
Tillverkare som gör färre än 10 000 bilar årligen kommer också att vara undantagna från delmålet med att minska utsläppen till år 2030. Det berör lyxtillverkare såsom exempelvis Ferrari och Lamborghini. Däremot kommer även dessa märken att omfattas av stoppet till år 2035.
Bilbranschen i Europa uttryckte sig vara med på tåget. Oliver Zipse, VD för BMW och ordförande för European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), sa enligt Euronews att bilbranschen kommer att klara utmaningen att ta fram utsläppsfria bilar.
Vill se laddinfrastruktur
”Men vi är nu angelägna om att se de ramvillkor som är nödvändiga för att nå detta mål återspeglas i EU:s politik. Dessa inkluderar ett överflöd av förnybar energi, ett sömlöst privat och offentligt laddinfrastrukturnätverk och tillgång till råvaror”, tillade han.
Kanske är det till och med så att branschen ligger före EU. Den svensk-kinesiska biltillverkaren Volvo har exempelvis redan satt ett mer ambitiöst mål än EU. År 2030 räknar företaget med att alla nya bilar kommer att vara helt elektriska.
Drivmedelsbolaget OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren bedömer att omställningen kommer att gå fort.
– Frågan är om det alls kommer att säljas bilar som går på flytande bränsle 2035 med tanke på hur snabbt personbilstillverkarna ställer om. Det räcker med att se på vilka modeller de kommer ut med. I stort sett alla annonser handlar bara om elektrifierade bilar, säger hon till Svd.