SVT Morgonstudion den 20 januari har en underlig uppfattning om vad som är festligt. Men ”festligt” är ordet de använder för att introducera ett nyhetsinslag om att försäljningen av champagne har slagit rekord.
En expert som gästar studion är inte förvånad utan berättar om nya marknader för lyxdrycken i Ryssland och Kina, om den begränsade tillgången och om andrahandsmarknaden för vissa årgångar. Programledarna jamsar med som att det hela är ett lustigt och, ja, festligt, inslag. Inga kritiska frågor eller tillstymmelse till analyser skymtar förbi. Vart är det personliga journalistiska ansvaret för samhällsanalysen?
I själva verket är det förstås inte festligt att de som är rika blir ännu rikare och de som är fattiga blir allt fattigare. Samtidigt som champagneförsäljningen slår rekord delar mataffärerna vitkålshuvuden i fjärdedelar.
Experter i SVT-studion säger att det är med champagne ”precis som om man investerar i klockor” och pratar om champagne som ”man säljer på auktion”. Som om detta är något ”man” i allmänhet gör. Ena programledaren vill inte vara sämre utan säger något om ”varje gång jag dricker champagne”.
Journalistens uppdrag skulle kunna tänkas vara att granska och analysera. Men festliga inslag som bröd och skådespel är vad de som har råd med ett kvarts vitkålshuvud får hålla till godo med.