Ett nyskapande kösystem för ankommande fartyg infört av Gävle hamn har visats drastiskt minska koldioxidutsläppen genom att bryta med den sekellånga traditionen där 'först i hamn får först lossa last', skriver Landets Fria.
SVERIGE | Detta moderna system tillåter fartyg att boka kajplats i förväg, vilket gör det möjligt för dem att anpassa sin fart under resans gång och därmed optimera bränsleförbrukningen.
Linda Astner, hållbarhetschef på Gävle hamn, belyste systemets unikhet och dess potentiella revolutionerande effekt i branschen. Tack vare denna förändring är det nu möjligt att spåra signifikanta bränslebesparingar, beräknade till cirka 5 procent nationellt och upp till 20 procent på en global skala om metoden implementeras bredare.
Gävle hamns initiativ, som delvis finansierats av Energimyndigheten, har inte bara visat på konkreta fördelar för miljön utan även väckt stor uppmärksamhet från andra hamnar, särskilt runt Östersjön, som nu överväger att implementera liknande system.
Magnus Henke från Energimyndigheten ger sin syn på projektets framgång och dess förmåga att fungera som en modell för andra att följa för att främja hållbar och energieffektiv sjötransport.
– Gävle hamn och övriga aktörer som drivit på har starkt bidragit till att andra hamnar nu är i gång med liknande lösningar, och därför är vi mycket nöjda med projektet, säger han.
***
ⓘ Artikeln är gjord med stöd av AI och faktagranskad av Tidningen Global.