Trots regeringens upprepade påståenden om att Sverige är på väg att klara sina klimatmål visar en granskning att landet riskerar att missa minst tre av fyra mål till 2030. Klimatpolitiska rådet menar att nuvarande politik inte är tillräcklig för att nå målen.
KLIMAT | Regeringen har flera gånger uttryckt optimism om Sveriges möjligheter att nå sina klimatmål till år 2030, men en genomgång från SVT tillsammans med Klimatpolitiska rådet visar att minst tre av de fyra klimatmålen kan missas med nuvarande politik. Trots regeringens uttalanden om att politiken leder till minskade utsläpp, är måluppfyllelsen långt ifrån säker.
Klimatpolitiska rådets ordförande Åsa Persson varnar för att höjd reduktionsplikt inte gör tillräckligt stor skillnad för att säkerställa målen.
– Höjd reduktionsplikt bidrar, men jag kan inte se att den gör stor skillnad, säger Persson till SVT.
Två nationella klimatmål, fastställda av riksdagen, ser enligt rådet mycket svåra ut att nå. Romina Pourmokhtari, Sveriges klimatminister, meddelar att regeringen avser att omarbeta målen för att bättre harmonisera med EU:s klimatpolitik, men tills dess är de nuvarande målen fortfarande gällande enligt klimatlagen.
– Som klimat- och miljöminister är jag stolt över att den ambitiösa och effektiva klimatpolitik som vi bedriver nu väntas ge de resultat som vi tidigare har utlovat. I den kommande budgeten finns flera kraftfulla åtgärder som minskar utsläppen och ser till att den svenska klimatomställningen utvecklas i rätt riktning, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari på regeringens presskonferens.
Klimatpolitiska rådet varnar också för att Sverige också kan missa två av sina klimatmål på EU-nivå, särskilt det mål som gäller skogen:
– Vi har inte sett någon plan från regeringen om hur vi ska nå EU:s mål om skogen, säger Åsa Persson till SVT.
Sveriges klimatmål och klimatpolitiska ramverk
Klimatpolitiskt ramverk
Sverige antog ett klimatpolitiskt ramverk 2017, bestående av en klimatlag, klimatmål och ett klimatpolitiskt råd. Det långsiktiga målet är att Sverige ska ha noll nettoutsläpp av växthusgaser senast 2045, och därefter sträva mot negativa utsläpp. Ramverket syftar till att skapa långsiktiga förutsättningar för både näringsliv och samhälle att genomföra nödvändiga klimatåtgärder och säkerställer att klimatpolitiken överlever politiska förändringar. Ramverket är en central del i Sveriges ambition att uppfylla Parisavtalets mål.
Klimatlagen
Klimatlagen, som trädde i kraft den 1 januari 2018, ställer krav på att nuvarande och kommande regeringar måste föra en politik som tar hänsyn till klimatmålen. Lagen kräver att regeringen varje år presenterar en klimatredovisning i budgetpropositionen, vilket underlättar uppföljning av klimateffekterna. Dessutom ska regeringen vart fjärde år ta fram en klimatpolitisk handlingsplan som beskriver hur de samlade åtgärderna bidrar till att uppnå etappmålen för 2030 och 2040 samt det långsiktiga målet för 2045. Om regeringen bedömer att målen inte kan uppnås med nuvarande politik, ska handlingsplanen presentera vilka ytterligare åtgärder som krävs.
Sveriges klimatmål
Sverige har som långsiktigt mål att uppnå noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2045, vilket innebär att utsläppen från svensk mark ska minska med minst 85 procent jämfört med 1990. Resterande utsläpp kan kompenseras genom kompletterande åtgärder, exempelvis koldioxidlagring. Dessa åtgärder får dock endast användas där det inte finns andra rimliga alternativ.
Etappmål för 2030 och 2040
Sverige har också satt upp flera delmål på vägen mot det långsiktiga målet. Till exempel ska utsläppen 2030 vara 63 procent lägre än 1990, och 2040 ska de vara 75 procent lägre. Dessa mål omfattar den så kallade icke-handlande sektorn, det vill säga utsläpp som inte täcks av EU:s utsläppshandelssystem. Kompletterande åtgärder kan användas för att täcka en del av utsläppsminskningarna.
Mål för inrikes transporter
En särskild målsättning gäller för inrikes transporter, exklusive flyg, där utsläppen ska minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Detta mål syftar till att göra den svenska fordonsflottan fossiloberoende, i linje med tidigare politiska prioriteringar.
Regeringen.se – Sveriges klimatpolitiska ramverkKlimatpolitiska rådet