Nyheter

Tidöpartierna avskaffar flygskatten

Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg, energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), och statsminister Ulf Kristersson (M)

Flygskatten slopas i nästa års budget – utsläppen ökar med 110 000 ton

KLIMAT | Regeringen och Sverigedemokraterna har beslutat att avskaffa flygskatten från och med nästa sommar, vilket kommer att leda till lägre biljettpriser och stödja lokala flygplatser.

– En resa inom Sverige kommer bli omkring 82 kronor lägre per passagerare, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

På en gemensam pressträff meddelade regeringen och Sverigedemokraterna idag att flygskatten kommer att slopas i den kommande Tidöbudgeten. Beslutet motiveras med att flygskatten har skapat en tuff konkurrenssituation för svenskt flyg, och avskaffandet är tänkt att stärka både inrikesflyget och Arlandas roll som internationell flyghubb.

– Vi tar helt enkelt bort den helt, säger Linda Lindberg.

När Linda Lindberg får frågan om hon tror att avskaffandet av flygskatten inte kommer att leda till ökade utsläpp, svarar hon att hon hoppas att det i förlängningen ska resultera i mer flygtrafik.

– Då är det såklart att det kommer att påverka miljön och klimatutsläppen på det viset. Men det är någonting som vi får titta på lite längre fram, säger hon.

Enligt regeringens beräkningar kommer beslutet att göra resor inom Sverige cirka 82 kronor billigare, medan resor inom Europa blir cirka 77 kronor billigare och längre resor, exempelvis till USA, minskar med cirka 325 kronor. Statsminister Ulf Kristersson framhöll att avskaffandet är en del av en bredare strategi för att förbättra tillgängligheten och främja flygtrafik i hela landet. Samtidigt planeras en satsning på en elflygsstrategi för att möta framtidens miljökrav.

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) säger att det innebär att utsläppen från flyget i Sverige ”på kort sikt” ökar med 110 000 ton koldioxidekvivalenter per år.

Förslaget om slopad flygskatt är planerat att träda i kraft den 1 juli 2025. Regeringen menar att flygskatten varit ineffektiv och skadlig för näringslivet, samt drivit svenska resenärer till flygplatser utanför landets gränser, som Kastrup i Köpenhamn.

Stockholms handelskammare välkomnar beskedet.

– Vi välkomnar att regeringen avskaffar flygskatten. Den har varit skadlig för svensk konkurrenskraft. Samtidigt är det viktigt att flyget ställer om – och det kommer nu att ske genom EU:s gemensamma utsläppshandelssystem. Att då ha nationella särregleringar är inte rimligt, säger Daniella Waldfogel, vd på Stockholms handelskammare i ett pressmeddelande.

Trots regeringens beslut har förslaget mött kritik från flera tunga remissinstanser. Forskare från Chalmers och KTH har i en gemensam skrivelse till regeringen kritiserat förslaget och menar att det ”vilar på mycket tveksam grund”. De påpekar att åtgärder på EU-nivå inte är tillräckliga för att uppnå nödvändiga utsläppsminskningar och att flygskatten troligen har haft större klimateffekt än vad som tidigare antagits.

Naturskyddsföreningen riktar i Aftonbladet skarp kritik mot beslutet att avskaffa flygskatten

– Det är helt uppåt väggarna och regeringen lämnar fullständig walk over i klimatpolitiken. De avvecklar ytterligare ett fungerande klimatdrivmedel och ökar därmed utsläppen, säger Daniel Kihlberg, klimatchef vid Naturskyddsföreningen.

Föreningen varnar för att avskaffandet av skatten kommer leda till ökat flygresande.

– Vi kommer få det ännu svårare att nå klimatmålen. Vi befinner oss mitt i en akut klimatkris och vi behöver snabbt få ner utsläppen, säger Daniel Kihlberg.

SAS-plan lyfter från Arlanda med flygledartornet i förgrunden. Foto: Jonas Ekströmer / TT

Flygskatt

Flygskatten i Sverige infördes den 1 april 2018 som ett led i landets arbete för att minska utsläppen av växthusgaser och bidra till en mer hållbar utveckling. Skatten syftade till att minska flygets klimatpåverkan genom att göra flygresor dyrare och därmed mindre attraktiva, särskilt för kortare resor där andra transportalternativ finns tillgängliga.

Flygskatten är utformad som en punktskatt och tas ut per passagerare på kommersiella flygningar som avgår från svenska flygplatser. Skattenivån varierar beroende på resans destination: inrikes resor och resor inom Europa omfattas av en lägre skatt, medan resor till destinationer utanför Europa har en högre skatt. Vid införandet fastställdes skatten till 60 kronor för inrikes och europeiska flygningar, och 250 kronor för resor till andra delar av världen.

Beslutet att införa flygskatten mötte både stöd och kritik. Miljöorganisationer och klimatforskare har lyft fram skatten som ett viktigt verktyg för att minska utsläppen från en snabbt växande sektor. De menar att flygskatten bidrar till att styra resenärer mot mer miljövänliga transportalternativ, som tåg eller buss, särskilt på kortare sträckor där dessa är ett praktiskt alternativ.

Å andra sidan har flygskatten fått kritik från flygbranschen, näringslivet och vissa politiska partier, som hävdar att skatten försämrar konkurrenskraften för svenska flygplatser och flygbolag. Kritiker menar att flygskatten gör det dyrare att resa till och från Sverige, vilket kan påverka turismen och affärsresandet negativt. De anser också att skatten är en ineffektiv metod för att minska utsläppen, eftersom den inte direkt påverkar flygbolagens incitament att investera i mer miljövänliga flygplan eller teknik.

Transportstyrelsen: ”Flygskatt”
Naturvårdsverket: ”Flygskatt – ett steg mot minskade utsläpp
Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.