Mer än hundra länder samlades i London för att ge slutligt klartecken till ett globalt ramverk för sjöfartens utsläpp, men mötet slutade i ett års uppskov efter en saudisk procedurmotion som stöddes av USA. Utfallet skjuter upp beslutet om global koldioxidprissättning och bränslestandard och gör den planerade tidslinjen till år 2028 osäker.
KLIMAT | Ett knappt flertal av medlemsstaterna ställde sig bakom uppskovet vid förra veckans extra möte i IMO:s, International Maritime Organization, miljökommitté i London. Enligt flera nyhetsbyråer drevs motståndet på av Washington och Riyad, och länder som tidigare varit positiva röstade denna gång för att skjuta upp beslutet. EU-länder och andra förespråkare för en snabb uppgörelse uttryckte besvikelse, rapporterar BBC.
USA:s president Donald Trump hade i förväg kallat planen för en ”grön bluff”:
– Jag är upprörd över att Internationella sjöfartsorganisationen röstar i London denna vecka för att anta en global koldioxidskatt. USA kommer inte att stå för denna globala gröna nya bluffskatt på sjöfart, skriver Trump på sin medieplattform Truth Social.
USA:s utrikesminister Marco Rubio förklarade utfallet som en ”enorm seger” för Trump.
IMO:s generalsekreterare Arsenio Dominguez manade efteråt till återhållsamhet i påtryckningarna mellan länder och utfärdade en ”vädjan” om att processen inte ska upprepas på samma sätt inför nästa års förhandlingar.
I den dramatiska slutfasen, när länderna väntades rösta igenom överenskommelsen, lade Saudiarabien fram en motion om att skjuta upp samtalen i ett år. Ordföranden klargjorde att detta i praktiken innebar att avtalet inte kunde antas nu, eftersom centrala tidslinjer då måste skrivas om. Förslaget gick igenom med bara en handfull röster, enligt mötesdeltagare.
Ralph Regenvanu, klimatminister i Republiken Vanuatu, kallade saudiernas initiativ ”oacceptabelt med tanke på den brådska vi står inför i ljuset av de accelererande klimatförändringarna”:
– Vi kom till London med motvilligt stöd för IMO:s ramverk för nollutsläpp. Även om det saknar den ambition som klimatvetenskapen kräver, markerar det ett viktigt steg, sade Regenvanu.
Sjöfartsindustrin hade i stor utsträckning ställt sig bakom upplägget för att få förutsägbara globala regler. Efter att samtalen bröt samman sade International Chamber of Shippings generalsekreterare Thomas Kazakos att han “är besviken över att medlemsstaterna inte har kunnat enas om en väg framåt vid detta möte. Industrin behöver tydlighet för att kunna göra investeringarna.”.
Bakgrunden är att IMO i april preliminärt enades om ett Netto-nollramverk med global bränslestandard och ett system för prissättning av växthusgaser, med sikte på start kring år 2028. Det som nu skjutits upp är det slutliga antagandet. Sjöfarten står för omkring 3 procent av de globala utsläppen, och utan nya regler väntas nivåerna stiga i takt med den växande handeln.
Motståndare, däribland USA, Saudiarabien och Ryssland, varnar för prisökningar för konsumenter. Förespråkare menar att en global ordning behövs för att undvika lapptäcken av regionala skatter och för att styra investeringar till renare bränslen som ammoniak och metanol. Branschen och miljöorganisationer varnar nu för att ett års paus skapar osäkerhet och riskerar att bromsa beslut om fartygsbeställningar och bränsleinfrastruktur.
Flera delegater noterade att tidsplanen för att få regler på plats till år 2028 därmed är svår att hålla.
– En försening av åtgärder kan kräva ändringar i avtalstexten som undergräver den planerade tidslinjen och kan ställa om flera års arbete hittills, säger Blánaid Sheeran vid miljöorganisationen Opportunity Green.
I sakfrågan pekar analytiker på att lågprisbränslet som dominerar idag är svårt att konkurrera med. ”Det finns inget så billigt bränsle som diesel som fartyg använder idag, för när vi tar upp råolja ur marken tar vi ut alla de fina bitarna, det är fotogen till flyget, diesel och bensin till bilar”, sade Faig Abbasov vid Transport & Environment under förhandlingarna.
Med de uppskjutna samtalen väntas IMO återuppta processen under 2026. Organisationen har uppmanat medlemsstaterna att använda tiden till att sluta gapet mellan olika block och komma tillbaka med kompromissförslag som kan vinna majoritet.