
I Acehprovinsen, Indonesien, piskades på tisdagen två unga män, 20 och 21 år gamla, efter att ha setts kyssas och kramas i en park. Amnesty International har fördömt agerandet som statligt sanktionerad diskriminering och grymhet.
INDONESIEN | I går tisdag genomfördes en offentlig piskning av två män i Banda Aceh, huvudstad i den indonesiska autonoma regionen Aceh. Enligt rapporter dömdes de av en shariadomstol efter att ha setts kyssas och kramas i en offentlig toalett i Taman Sari-parken. Enligt Amnesty International fann shariadomstolen i Banda Aceh dem skyldiga till brott mot den islamiska strafflagen. Straffet sattes till 76 slag vardera – reducerat från ursprungliga 80 slag, med hänsyn till deras frihetsberövande under fyra månader.
Straffet genomfördes inför publik, och flera åskådare dokumenterade händelsen. Amnesty Internationals regionala forskningschef Montse Ferrer kallade det för ”en oroande handling av statligt sanktionerad diskriminering och grymhet”:
– Detta straff är en fruktansvärd påminnelse om den institutionaliserade stigmatisering och de övergrepp som HBTQ+-personer i Aceh utsätts för.
Hon betonade att ”Intima relationer mellan samtyckande vuxna bör aldrig kriminaliseras”, och att sådana bestraffningar är ”grymma, omänskliga och förnedrande” – eventuellt tortyr enligt internationell rätt.
Aceh är den enda provins i Indonesien med rätt att tillämpa islamisk sharia. Brott mot moralregler som samkönade handlingar, otrohet, alkohol och spelande kan straffas med piskstraff eller fängelse. Aceh tillåter offentlig piskning för normbrott såsom samkönad sexuell aktivitet, otrohet, alkoholintag och spel.
– Vi uppmanar myndigheterna i Aceh och Indonesien att omedelbart stoppa dessa förnedrande metoder och upphäva alla diskriminerande stadgar som tillåter sådana kränkningar. Acehs regionala autonomi får inte ske på bekostnad av mänskliga rättigheter, säger Montse Ferrer i ett uttalande.
Aceh och sharialagar
Provinsen Aceh, belägen längs nordvästra Sumatra i Indonesien, är unik i landet eftersom den är den enda provins där sharialagar officiellt tillämpas även inom det straffrättsliga systemet . Aceh har särskild autonomi enligt indonesisk lag – särskilt genom Lag nr 18/2001 om specialautonomi och Lag nr 11/2006 – som uttryckligen ger provinsen rätt att införa islamisk rätt. Sådana lokala föreskrifter kallas ”qanun” och måste godkännas både av Aceh’s parlament och guvernör.
Sharialagstiftningen i Aceh kallas ”Qanun Jinayat” och behandlar brott som inte regleras i nationell lag. Bland dessa återfinns brott som konsumtion och försäljning av alkohol, spel, umgänge mellan ogifta män och kvinnor (khalwat), sexuell intimitet utanför äktenskapet (ikhtilath), otrohet (zina), sexuella trakasserier, våldtäkt, falskt anklagande om otrohet (qadzaf), samt homosexualitet (liwath för män och musahaqah för kvinnor).
Straffen för dessa överträdelser kan omfatta piskrapp (caning), böter och fängelse. Den minsta påföljden är tio piskrapp och max kan vara så högt som 150–200 slag beroende på brottets art (tillexempel barnvåldtäkt).
Dessa sharialagar tillämpas främst på muslimer. Från omkring 2024 har det klargjorts att caning endast gäller muslimer. Icke-muslimer kan istället drabbas av administrativa sanktioner eller böter, och de är i praktiken befriade från sharialagsreglerna – inklusive utländska medborgare.
Det finns särskilda institutioner involverade i sharialagens genomförande. Ulama-konsiliet (Mahkamah Syar’iyah Ulema) bistår formellt med religiöst stöd – men själva lagstiftningen hanteras av det regionala parlamentet och guvernören. Den religiösa polisstyrkan Wilayatul Hisbah kan ge varningar och rapportera överträdelser, men de behöver samarbeta med den nationella polisen och åklagare för verkställighet. Shariekammare (sharia courts) hanterar både civil- och brottmål enligt sharialagarna; dock utgör brottmål en liten del jämfört med civilmål såsom arv och skilsmässa.
Sharialagar har praktisk och symbolisk betydelse i Aceh. Införandet skedde efter en långvarig separatistkonflikt – som en del av fredsavtalet med regeringen 2005. Islam spelar en central roll i provinsens identitet och uppfattas som en väg till rättvisa efter åratal av konflikt och kaos.
Internationellt har dessa sharialagar väckt omfattande kritik. Mänskliga rättighetsorganisationer, såsom Amnesty International och Human Rights Watch, har uttryckt oro över att piskrapp är tortyr och strider mot internationella konventioner som Indonesien antagit. Kritiken omfattar också att dessa regler särskilt drabbar kvinnor och HBTQ-personer.
WikipediaHuman Rights Watch