Endast 13 procent av fjolårets Hollywoodfilmer regisserades av kvinnor, och icke-vita kvinnor är än mer underrepresenterade i regissörsstolen. Trots att just denna grupp gör de bästa filmerna, enligt USA:s kritikerkår. Det visar en ny rapport från Annenberg inclusion initiative.
JÄMSTÄLLDHET | Flera av fjolårets mest uppmärksammade filmer, som sci fi-skräckisen The Substance (Coralie Fargeat) och erotiska kroppsbyggarthrillern Love lies bleeding (Rose Glass) har kvinnor bakom kameran. Men de är fortfarande undantag i Drömfabriken – och under 2024 avstannade utvecklingen mot mer jämställdhet.
Det är två slutsatser i en ny rapport från Annenberg inclusion initiative vid University of Southern California. Sedan 2007 mäter de representationen av kön och etnicitet bland de 100 mest inkomstbringande spelfilmerna från Hollywood. Under 2024 var 15 av 112 regissörer kvinnor, det vill säga 13 procent.
– Kvinnliga regissörer är fortfarande kraftigt underrepresenterade och får sällan flera möjligheter att stå bakom kameran, säger forskaren Stacy L. Smith i ett uttalande, enligt The Hollywood reporter.
För tio år sedan var endast två procent av regissörerna bakom de största Hollywoodfilmerna kvinnor, en siffra som alltså stigit. Men den uppåtgående trenden har nått en platå, enligt forskarna bakom rapporten. 2023 var andelen kvinnliga regissörer 12 procent, det vill säga ingen signifikant skillnad mot årets 13.
Några av de senaste årens mest framgångsrika filmer, som Greta Gerwigs blockbuster Barbie (2023) och Chloé Zhaos Oscarsvinnare Nomadland (2021) har regisserats av kvinnor, påpekar forskarna i tidningen Variety:
– De senaste årens fantastiska framgångar av högprofilerade kvinnor som Greta Gerwig, Jane Campion och Chloé Zhao har inte banat väg för ett större antal kvinnor. Synlighet för ett fåtal har inte bidragit till att fler fått jobb [som regissörer i Hollywood], säger Martha Lauzen, rapportens huvudförfattare.
I rapporten konstateras även att icke-vita (“people of color”) är underrepresenterade bland Hollywoods regissörer. 24 procent av regissörerna 2024 tillhörde en underrepresenterad etnisk grupp, bara aningen fler än fjolårets 22 procent. Siffrorna kan jämföras med den andel i USA:s befolkning som bedöms tillhöra en underrepresenterad grupp, 42 procent.
Forskarna har även undersökt hur väl filmerna tas emot av USA:s kritikerkår. Under de undersökta 18 åren syns ingen skillnad mellan manliga och kvinnliga regissörer överlag. Däremot har icke-vita kvinnor skapat filmer med signifikant högre betyg än genomsnittet.
Icke-vita kvinnliga regissörer får högst betyg för sina filmer än någon annan grupp, men har svårast att få jobb som regissör i Hollywood, skriver forskarna i studien: ”Detta betyder att kvinnor och icke-vita stöter på förhinder, inte för att de skapar sämre filmer, utan på grund av beslutsprocesser som skapar exkludering.”
Under den undersökta 18-års-perioden har icke-vita kvinnor utgjort 1,7 procent av regissörerna till Hollywoods största filmer, en siffra som stigit till 5,4 procent 2024. Detta samtidigt som icke-vita kvinnor utgör 20,7 procent av USA:s befolkning.
Vad bör då göras för att skapa mer rättvisa möjligheter att nå regissörsstolen i Hollywood? Två förslag från Annenberg inclusion initiatives forskare är att arbeta aktivt med mångfald vid rekryteringen av regissörsjobben, och att undvika ett språkbruk som skapar könssterotyper, som att beskriva regissören som en ”kaptenen på ett skepp”.
Forskarna rekommenderar även att man arbetar mot tendensen att anställa icke-vita kvinnor i huvudsak för att regissera filmer med icke-vita kvinnor i huvudrollen – ett etablerat fenomen som en av deras tidigare studier visat på. År 2023 hade 14 av de 100 största Hollywoodfilmerna en icke-vit kvinna i någon av huvudrollerna.
Icke-vita kvinnliga regissörer är bäst i Hollywood
Mellan 2007 och 2024 har icke-vita kvinnor regisserat endast 32 av de 1 800 mest inkomstbringande filmerna i Hollywood (2 procent).
Deras 32 filmer har ett genomsnittligt Metacritic-betyg (kritikers betyg omvandlade till procent) på 60,5 procent, vilket är det högsta betyget någon av de undersökta grupperna har. Det kan jämföras med vita mäns 1298 filmer, som har ett genomsnittligt betyg på 55 procent. (Skillnaden är statistiskt signifikant.) Tas ingen hänsyn till etnicitet hittas däremot ingen statistiskt signifikant skillnad mellan betygen på mäns och kvinnors filmer.
Regissörerna (med antal filmer i parentes) är:
Adele Lim (1), Jennifer Yuh Nelson (2), Ava DuVernay (2), Kasi Lemmons (2), Cathy Yan (1), Loveleen Tandan (1), Celine Song (1), Melina Matsoukas (1), Charise Castro Smith (1), Nia DaCosta (2), Chinonye Chukwu (1), Patricia Riggen (1), Chloé Zhao (1), Roxann Dawson (1), Dana Ledoux Miller (1), Sanaa Hamri (1), Fawn Veerasunthorn (1), Stella Meghie (2), Gina Prince-Bythewood (2), Stephanie Stine (1), Gabriela Cowperthwaite (1), Tina Gordon (1), Ishana Shyamalan (1), Zelda Williams (1), Liesl Tommy (1), Zoë Kravitz (1)
Inclusion in the Director’s Chair: Analysis of Director Gender & Race/Ethnicity Across 1,800 Top Films from 2007 to 2024