En färsk rapport visar att utsläppen från privatjet har ökat markant de senaste åren. Ökad flygtrafik och korta flygsträckor pekas ut som stora bidragande faktorer.
KLIMAT | Privatjettrafiken har ökat kraftigt globalt under de senaste fyra åren, med antalet flygningar och distanserna som avverkas i höjden. Enligt en analys, som publicerades i Communications Earth and Environment, har antalet resor med privatflyg ökat med över fyra miljoner per år mellan 2019 och 2023, vilket bidragit till en utsläppsökning på 46 procent. Förra året släppte privatflyg ut totalt 15,6 miljoner ton koldioxid.
– Medan privatflyg uppenbarligen är en liten del av det kommersiella flyget, visar det verkligen hur oproportionerligt de sätter vår planet i brand, säger Milan Klöwer, forskare vid University of Oxford, till den vetenskapliga tidskriften Nature.
Privatflyg är en av de mest energikrävande formerna av transport, och enligt Stefan Gössling, forskare vid Linnéuniversitetet i Sverige och en av rapportens huvudförfattare, kan ett stort privatflygplan släppa ut mer koldioxid per timme än vad en genomsnittlig person gör på ett helt år. För att kartlägga utsläppen har Gössling och hans kollegor analyserat flygloggar och bränsledata från 2019–2023. Resultatet visar en ökning på 28,4 procent i antalet privatjet och att den totala sträckan som privatjet flyger också har ökat.
Nästan hälften av alla flygningar är kortare än 500 kilometer, en sträcka som enligt Klöwer ofta kunde ha avverkats med tåg eller bil. Privata flygningar kopplas dessutom till stora evenemang, såsom World Economic Forum i Davos och COP28-mötet i Dubai, där bara klimatmötet lockade 644 privata jetplan, med uppskattade utsläpp på 4 800 ton koldioxid.
Stefan Gössling menar att utsläppen från privatflyg är oroväckande trots att de är en mindre del av globala utsläpp.
– Om individer får släppa ut tusentals ton utan konsekvenser, varför skulle någon annan minska sina utsläpp? frågar sig Gössling.
Strängare reglering är enligt forskarna nödvändig för att bromsa den skenande privatjettrafiken. Milan Klöwer förslår att länder bör införa en skatt på alla privatjet som landar eller lyfter, men medger att det skulle vara politiskt svårt att genomföra. Vidare forskning om andra typer av utsläpp, såsom metan och svaveldioxid, föreslås också för att skapa en mer komplett bild av privatjetens klimatpåverkan.
– Du kan tydliggöra för människor att det här är mängden uppvärmning du personligen är ansvarig för, säger Klöwer och hoppas på en skärpt debatt om privatflygens klimatpåverkan.