Prenumerera

Logga in

Nyheter

Frankrike fördubblar flygskatten

Kommer flygskatten leda till att tusentals människor blir av med jobbet? Det varnar flygsektorns fackförbund för.

I mars mer än fördubblar Frankrike sin så kallade solidaritetsskatt på flygresor. Oansvarigt, enligt flygbolag och flyganställdas fackförbund, medan den franska regeringen menar att skatten är rättvis såväl ekologiskt som ekonomiskt. 

KLIMAT | – Det är en skattemässigt och ekologiskt rättvis åtgärd. Den femtedel med högst inkomst i befolkningen ansvarar för över hälften av flygresorna, sade Amélie de Montchalin, den franska ministern för offentliga finanser i försvar för den höjda flygskatten, enligt The Guardian

För korta flygningar i ekonomiklass inom Frankrike eller Europa kommer skatten att öka från motsvarande 30 kronor till dryga 80, medan skatten för motsvarande sträcka i business- eller första klass blir omkring 340 kronor, skriver The Guardian. För medellånga flygningar blir skatten mellan 170 och 900 kronor beroende på klass, medan skatten på långdistansflygningar, alltså över 550 mil, blir mellan 450 och 1400 kronor. Privatjets kommer att beskattas med mellan 2500 och 24 000 kronor, beroende på flygningens längd. 

Flygbolaget Air France-KLM menar att skatten slår orättvist mot franska företag som nu riskerar att flytta sin verksamhet utomlands, och Ryanair har annonserat att bolaget planerar att minska sina flygningar till och från Frankrike. Lågprisflygbolag som Easyjet, Transavia och Ryanair stod för den största ökningen av koldioxidutsläppen från Frankrike mellan 2022 och 2023, rapporterar Le Monde.

Enligt ett gemensamt uttalande från de fackförbund som organiserar anställda inom flygsektorn kommer en höjd flygskatt att ”ytterligare försvaga en redan hårt beskattad bransch och förstöra tusentals jobb i Frankrike, samtidigt som den gynnar utländska företag som verkar utanför de franska gränserna”. Förbunden menar även att åtgärden inte kommer att minska utsläppen inom flyksektorn, eftersom ökade kostnader för flygbolagen gör att investeringar som kan göra flyget mer miljövänligt riskerar att gå om intet.

Höjd flygskatt är en en ”skattemässigt och ekologiskt rättvis åtgärd”, enligt Amélie de Montchalin är minister med ansvar för offentliga finanser och representerar partiet Renaissance och var tidigare minister för ekologi, hållbar utveckling och energi. Foto: Virginia Mayo/AP/TT

Frankrike införde flygskatt 2006 och den kallas solidaritetsskatt eftersom intäkterna ursprungligen öronmärktes för internationellt utvecklingsbistånd. 

Frankrikes transportminister Clément Beaune har tidigare meddelat att intäkterna från den höjda flygskatten bland annat ska gå till investeringar i järnvägen och att sänka priset på tågbiljetter för unga.

Landet har även sedan 2023 en lag som förbjuder flygresor så korta att de skulle kunna göras med tåg på 2,5 timme. När miljöorganisationen Greenpeace jämförde priset på flyg med tåg på samma sträcka inom Europa 2023 var flyget billigare i 70 procent av de undersökta resorna. 

Två länder vars transportpolitik går i motsatt riktning. Svenska energi- och näringsminister Ebba Busch och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson mötte Frankrikes transportminister Clément Beaune och minister för ekologisk omställning Agnès Pannier-Runacher i Märsta 2023. Foto: Claudio Bresciani/TT

Samtidigt som Frankrike höjer flygskatten går Sverige i motsatt riktning. 1 juli i år slopas den svenska flygskatten helt, sex år efter att den infördes. Jörgen Larsson, forskare vid Chalmers tekniska högskola som har studerat klimatstyrmedel inom flyget säger till Yle att det kommer att innebära fler flygresor, och fortsätter:

– Trenden går väl långsamt mot att fler och fler länder är på väg att införa en skatt. Danmark har till exempel tagit beslut om att införa den. Sverige går i motsatt riktning till andra länder.

Flyget och klimatet

Mellan 4 och 5 procent av koldioxidutsläppen i världen orsakas av flygresor, om den så kallade höghöjdseffekten räknas med. Höghöjdseffekten består av utsläpp av vattenånga och kväveoxider på över 8000 meters höjd, som i genomsnitt ger nästan lika stor klimatpåverkan som koldioxiden. Kortare flygresor kommer inte upp på de högre höjderna som ger höghöjdseffekt.

80 procent av jordens befolkning har aldrig flugit. 1 procent av världens befolkning står för drygt 50 procent av utsläppen från flygande.

I juni 2021 antog EU en klimatlag som slår fast att unionen ska nå klimatneutralitet senast 2050 och nettonegativa utsläpp därefter.

Av Europas länder finns flygskatt i Nederländerna, Tyskland, Österrike, Italien, Portugal, Frankrike, Belgien, Danmark, Storbritannien och Norge. 

Flyget ingår i EU:s utsläppshandelssystem ETS (Emissions Trading System) men har haft en fri tilldelning av utsläppsrätter. Detta har börjat fasas ut, med 25 procent 2024, 50 procent 2025 och helt och hållet till 2026. Dock ingår inte de så kallade höghöjdseffekterna här, och internationella flygningar till och från EU undantas åtminstone till och med 2027. 

Om flyget betalade samma skatter som andra branscher beräknas priset för flygbiljetter nästan dubbleras.

Flygutsläppen från en genomsnittlig svensk är 5 gånger större än den genomsnittlige världsmedborgarens flygutsläpp. Svenskars totala flygresande (inrikes och utrikes) orsakar lika stor klimatpåverkan som biltrafiken. Svenskars utrikesresor med flyg har nästan fördubblats på 20 år. 70–80 procent av våra flygresor är för privata syften, medan 20–30 procent är tjänsteresor.

Att åka ensam i en bil ger ungefär lika stor klimatpåverkan per kilometer som flyget. Åtgärder som biobränslen och bränslesnålare flygplan räcker inte till för att motverka effekterna på utsläppen av vårt ökande flygande. Olika resors utsläpp går att beräkna på sajten klimatsmartsemester.se, som är framtagen av bland annat Chalmers tekniska högskola.

Naturvårdsverket,
Naturskyddsföreningen,
Aktuell Hållbarhet,
Konsumentverket,
klimatsmartsemester.se
Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.