I sin artikel Europe and the Destruction of Gaza kritiserar sociologen Martin Aidnik EU:s moraliska sammanbrott i relation till Israels förstörelse av Gaza. Trots starka bevis för folkmord har EU fortsatt ge sitt stöd till Israel, vilket Aidnik är exempel på anti-palestinsk rasism och en djup humanistisk kris i Europa. Artikeln visar hur EU:s ovilja att agera utifrån sina egna deklarerade värderingar avslöjar en brutal dubbelmoral. I en tid när högerextrema krafter växer inför nästa Europaparlamentsval borde Israels krig mot Gaza bli en valfråga om humanismens idéer och principer ska fortsätta gälla.
ANALYS | GAZA I artikeln Europe and the Destruction of Gaza publicerad i Critical Sociology skriver sociologen Martin Aidnik skarp kritik mot Europeiska Unionens hantering av Israels militära förstörelse av Gaza. Genom att analysera perioden oktober 2023 till början av 2025 visar Aidnik hur EU både som institution och genom enskilda medlemsstater spelat en avgörande roll i att bidra till en förstörande utveckling som han delvis betecknar som ett folkmord.
Enligt Aidnik går det inte att bortförklara större delar av Israels militära strategi som “självförsvar”. Systematiska attacker mot sjukhus, civil infrastruktur och den civila befolkningen i Gaza har skett med uppenbart ointresse och förakt för internationell humanitär rätt. Redan i mars 2024 publicerade FN:s särskilda rapportör Francesca Albanese sin rapport Anatomy of a Genocide, där hon fastslog att Israels agerande uppfyller kriterierna för folkmord.
Trots detta har EU fortsatt med sitt handelsutbyte, militärt samarbete och politiska stöd för Israel. Det handlar om stöd som Aidnik menar bygger på både geopolitisk opportunism och även acceptans för anti-palestinsk rasism. Den humanism som en gång formade Europas idé om sig självt genom universalism, jämlikhet, solidaritet har ersatts av acceptans för etnocentrism, nedvärdering och en blind lydnad för maktens logik.
Att vara human och medmänsklig är ofta lättare sagt än gjort eftersom humanism kräver kunskap och hela tiden behöver förnyas. Aidnik menar likt den palestinske intellektuelle Edward Saids att humanism hela tiden måste återerövras men inte som en västerländsk exklusivitet, utan som en global moralisk princip. Kriget i Gaza har inte bara drabbat palestinier eftersom det har också avslöjat hur djupt rotad rasismen och historieförnekelsen kan vara bland européer.
Därför menar Aidnik att Gaza är spegeln som blottlägger Europas moraliska kollaps genom att framför allt EU-kommissionen agerat så passivt eller aktivt bidragit till kollektiva bestraffningar, massvält och förstörelse av ett helt samhälle. Han pekar särskilt ut Tyskland och Frankrike som de mest opportunistiska aktörerna, men noterar också att vissa länder såsom Spanien, Irland och Belgien tagit mer rättvisa ageranden bland annat genom att erkänna Palestina som stat och kritiserat den europeiska dubbelmoralen i offentlig debatt.
I en tid då högerextrema krafter växer och hotar de värden som EU påstår sig stå för, måste Israels krig mot Gaza upp på dagordningen inför nästa Europaparlamentsval. Det handlar inte bara om utrikespolitik utan om hur vi i Europa definierar mänsklighet, säkerhet och ansvar. Därför bör inför nästa val Israels krig mot Gaza bli en valfråga om humanismens idéer och principer ska fortsätta gälla.