KINA Teleoperatörer i Kina måste från och med söndagen registrera nya kunder med hjälp av ansiktsigenkänning, efter ett beslut i september från landets informationsdepartement. Enligt föreskrifterna ska operatörerna använda artificiell intelligens och annan teknik för att verifiera kunders identitet när de öppnar ett nytt mobilabonnemang, och som en del av detta även ”porträttmatcha” identiteten. På […]
KINA Teleoperatörer i Kina måste från och med söndagen registrera nya kunder med hjälp av ansiktsigenkänning, efter ett beslut i september från landets informationsdepartement.
Enligt föreskrifterna ska operatörerna använda artificiell intelligens och annan teknik för att verifiera kunders identitet när de öppnar ett nytt mobilabonnemang, och som en del av detta även ”porträttmatcha” identiteten.
På kinesiska sociala medier uttrycks både stöd för de nya reglerna och viss oro, bland annat för att biometrisk data ska läcka ut eller säljas vidare.
”Detta är att gå lite för långt”, skriver en användare på plattformen Weibo under en artikel om reglerna. ”Kontroll, och åter kontroll”, skriver en annan.
Kina är det land i världen där användningen av ansiktsigenkänning är allra mest utbredd. Den kinesiska staten använder bland annat tekniken som ett av de viktigaste verktygen i utvecklandet av det så kallade sociala kreditsystem i vilket medborgarna poängsätts efter hur de agerar.