Startsida - Nyheter

Nyheter

Elbilsindustrin får skarp kritik i ny rapport om mänskliga rättigheter

En ung man bär på kobolt

En ny rapport från Amnesty International riktar hård kritik mot flera av världens ledande tillverkare av elfordon. Rapporten avslöjar stora brister i hur företagen hanterar risker för mänskliga rättigheter i sina mineralförsörjningskedjor, särskilt gällande utvinningen av batterimineraler. 

ELBILAR | Amnesty International har publicerat en ny rapport som granskar hur 13 av de största elbilstillverkarna i världen hanterar mänskliga rättigheter i sina försörjningskedjor. I rapporten, som fått titeln Recharge for Rights: Ranking the Human Rights Due Diligence Reporting of Leading Electric Vehicle Makers, bedöms hur dessa företag efterlever internationella standarder för att säkerställa att människors rättigheter inte kränks i produktionen av de batterimetaller som används för elfordon.

Rapporten pekar framförallt på bristen på transparens hos flera företag, och i synnerhet BYD, Mitsubishi och Hyundai, som får de lägsta poängen i undersökningen. Dessa företag lyckas inte visa att de på ett adekvat sätt hanterar risker för tvångsvräkningar, föroreningar och brott mot ursprungsbefolkningars rättigheter, vilket är vanligt förekommande i de länder där batterimineraler som kobolt och litium utvinns. Demokratiska republiken Kongo och Filippinerna är två av de länder som särskilt nämns som drabbade av dessa problem.

– Den enorma ökningen av efterfrågan på de metaller som behövs för att tillverka elbilsbatterier sätter en enorm press på gruvdrabbade samhällen, säger Amnesty Internationals generalsekreterare Agnès Callamard i ett pressmeddelande.

Kränkningar av mänskliga rättigheter

Hon understryker att industrin måste ta sitt ansvar för att mildra de allvarliga kränkningarna av mänskliga rättigheter som är förknippade med batteriproduktion. Rapporten konstaterar att elbilstillverkare som BYD inte bara saknar transparens utan också misslyckas med att presentera konkreta bevis på att de tar itu med de utmaningar som finns i försörjningskedjan.

Enligt rapporten får ingen av de granskade företagen en poäng över 51 av 90 möjliga i Amnestys bedömning. Mercedes-Benz toppar listan med just 51 poäng, men även de anses ha mycket kvar att göra för att säkerställa att mänskliga rättigheter respekteras genom hela leveranskedjan. Agnès Callamard påpekade att även företag som Renault och General Motors har uttalade åtaganden om att respektera mänskliga rättigheter, men tillhandahåller fortfarande begränsad information om hur dessa åtaganden implementeras i praktiken. Hon beskrev resultaten från hela branschen som ”en enorm besvikelse” och betonade att mycket arbete återstår.

Tvångsvräkningar och hälsoproblem

Rapporten understryker att medan övergången från fossila bränslen till elfordon är avgörande för att bekämpa klimatförändringar, kan utvinningen av mineralerna som används i batterier innebära stora risker för både människor och miljö. En tidigare studie från Amnesty har visat hur industriell koboltutvinning i Demokratiska republiken Kongo är kopplad till tvångsvräkningar och hälsoproblem till följd av föroreningar. Trots de uttalade ambitionerna hos flera elbilstillverkare har rapporten funnit att få företag har genomfört effektiva åtgärder för att motverka dessa problem.

– Den globala konkurrensen driver vinsterna uppåt för elbilstillverkare, men det måste också innebära att företag tar ansvar för att skydda mänskliga rättigheter, säger Agnès Callamard. Hon uppmanar regeringar att införa striktare regler för att säkerställa att företag följer internationella standarder och förbättrar sina insatser för att värna om de samhällen som påverkas av gruvverksamhet.

Uppmaning till företagen

Rapporten avslutas med en uppmaning till företagen att intensifiera sina ansträngningar och samarbeta med både regeringar och lokala samhällen för att minimera de negativa effekterna på människor och miljö. 

– Det är dags att växla upp och se till att elfordon inte lämnar efter sig ett arv av kränkningar av mänskliga rättigheter, säger Agnès Callamard.

Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.