Nyheter

Kenya offentliggör kritiserat låneavtal med Kina

Kenyas största infrastrukturprojekt sedan självständigheten, en kinesisk-stödd järnväg som kostar nästan 3,3 miljarder dollar och som kommer att koppla en stor del av Östafrika till en stor hamn vid Indiska oceanen.

Kina sköt till kapital och Kenya sjösatte ett storskaligt infrastrukturprojekt som skulle resultera i ett 600 kilometer långt modernt tågprojekt där människor kunde färdas från kuststaden Mombasa utmed Indiska Oceanen till Naivasha, 75 mil nordväst om huvudstaden Nairobi. Nu har delar av tre bilaterala avtal offentliggjorts, vilket vittnar om djupt ojämlika handelsvillkor.

KENYA | Den östafrikanska nationens nytillträdde president William Ruto har offentliggjort tre dokument som avslöjar bakgrunden till en rad låneavtal som Kenya ingick med Kina 2014 i samband med startskottet av landets infrastrukturprojekt som ämnade dra järnväg från kuststaden Mombasa till Naivasha.

Nästan ett decennium senare står det klart att projektet inte rullade helt enligt planerna. En rad märkliga omständigheter har uppdagats, däribland att manualerna till tågens mjukvara är skrivna i mandarin och därför tvingade kenyanska tåganställda till skolbänkarna och lära sig ett nytt språk för att kunna utföra sina arbeten.

En mindre lustig detalj är de rykten om att den kenyanska regeringen har pantsatt viktig infrastruktur, som exempelvis flygplatser och hamnar, för att få igenom lånet, rapporterar Voice of America.

Kenyas skuld till Kina högst i Afrika

Lånevillkoren var, visar dokumenten, mer kostsamma för den kenyanska staten – i längden skattebetalaren – än vad som hittills redovisats.

Räntenivåerna var inte de utlovade, utan högre, och den kinesiska staten kan enligt avtalet förvänta sig en fullskalig återbetalning inklusive ränta om Kenya skulle misslyckas med att betala tillbaka något annat av sina externa lån.

De tre dokumenten avslöjar också omständigheter som varit illa dolda hemligheter i flera år, nämligen att Kina hade stort inflytande över förhandlingsprocessen, att Kenya drog en rad nitlotter när det gäller lånevillkor och avbetalningsplaner, samt att landets skuld till Kina är högre än något annat land i Afrika.

Hur reagerar Kina?

Offentliggörandet av dokumenten är många saker på en och samma gång. Det är dels ett kvitto på transparens, men dels också ett bevis på högt politiskt spel av den nytillträdda regeringen i Nairobi.

Det är oklart vilka långsiktiga konsekvenser de offentliggjorda dokumenten kommer att innebära för Kenya och hur regimen i Peking kommer att agera hädanefter.

Det är troligt att Xi Jinpings administration kommer peka på klausuler i de ingångna avtalen där det tydligt är stipulerat att inga tredjehandsparter tillåts ögna igenom sidorna utan finansiärens tillåtelse. Och någon sådan har, rapporterar The New York Times, Kina inte tillhandahållit sin östafrikanske motpart.

Två ojämlika parter

I Kenya – och i andra utvecklingsländers ögon – är infrastrukturavtalet med Kina numera ett exempel på de ekonomiska och politiska låsningar som kan ske då två ojämlika parter sluter avtal med varandra.

– Trots att det förhandlades fram som ett bilateralt avtal som förväntade sig ett symbiotiskt förhållande fick den kenyanska skattebetalaren ta alla risker. Och oavsett om projektet betalar för sig eller inte så är finansiärerna garanterade sin avkastning, säger den kenyanske ekonomen Tony Watima till The New York Times.

Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Prenumerera gratis på vårt
Nyhetsbrev