Nyheter

Astronomer har hittat organiska molekyler på Saturnus måne

Denna bild från juni 2023 från Space Telescope Science Institute visar planeten Saturnus och tre av dess månar, från vänster, Enceladus, Tethys och Dione, fångade av rymdteleskopet James Webb.

Astronomer har återigen väckt liv i hoppet om att Saturnus måne Enceladus kan vara en plats för utomjordiskt liv. Ny granskning av tidigare data från Nasas rymdsond Cassini avslöjade en upptäckt av organiska molekyler som kommer ut från Enceladus.

RYMDEN | Enceladus, som är en av Saturnus 146 månar, med sina isiga slätter och spekulativa undervattenshav, har länge varit en av de mest lovande kandidaterna för liv inom vårt solsystem. De senaste analyserna har intensifierat denna förhoppning genom att lyckats påvisa att plymerna som sprutar ut från dess yta innehåller en rad organiska föreningar såsom metanol, etan och syre.

Forskare, som nyligen publicerade sina rön i Nature Astronomy under titeln ”Detection of HCN and divers redox chemistry in the plume of Enceladus”, omprövade data från när Nasas rymdsond Cassini passerade  Enceladus  2011 och 2012. Genom att jämföra denna information med en omfattande databas, insåg de att plymerna inte bara innehöll de tidigare identifierade kemikalierna utan också ett bredare spektra av andra molekyler.

Upptäckten i kombination med annan forskning stärker ytterligare hypotesen att Enceladus kanske har förutsättningar som är nödvändiga för att liv ska uppstå. Att fosfater tidigare i år har hittats på denna måne har också ökat förhoppningarna om dess potentiella beboelighet.

Rymdsonden Cassini sköts upp 1997 och slutade med en dramatisk krasch in i Saturnus 2017, har varit central i att avslöja hemligheterna hos denna fascinerande måne. Dess unika förmåga att studera utbrotten av materia som sker genom Enceladus is ger forskare en unik möjlighet att utforska och bedöma dess möjligheter för liv.

Enceladus fortsätter att vara en källa för framtida upptäckter och fortsatt utforskning, med potentialen att ge oss en närmare titt på vår förståelse av livets möjligheter utanför vår egen planet.

Vidare till Global >>