Nyheter

EU:s samarbete med Niger dödar flyktingar i Sahara

Tre män beger sig norrut mot Algeriet efter att ha korsat gränsposten Assamaka i norra Niger.

Vägen över Medelhavet kallas ofta för den farligaste migrationsrutten i världen. Flera organisationer har i åratal argumenterat att Saharas öken kan vara ännu dödligare – men de som dör här når inte statistiken. Organisationen Border Forensisk nya rapport Mission Accomplished? The Deadly Effects of Border Control in Niger går på djupet om hur EU:s politik bidrar till dödstalen i Nigers öken.

NIGER | Niger har länge varit en viktig knytpunkt på väg mot Nordafrika: för droger, varor och människosmuggling. 2015 antog Niger en ny lag (lag 2015-36) för att stoppa människosmuggling och stödet från EU har sedan dess ökat, liksom till flera andra afrikanska och Nordafrikanska länder. I rapporten Mission Accomplished? The Deadly Effects of Border Control in Niger går Border Forensics, en organisation grundad av forskare från Goldsmiths universitet i London, på djupet med hur EU:s politik har påverkat situationen i Niger – och Saharaöknen, som många migranter reser via på sin väg norrut mot Libyen eller Tunisien. Border Forensics använder sig av mängder av olika data för att återskapa skeenden och bidra till fördjupad kunskap om verkligheten i Saharaöknen genom att analysera satellitbilder. Genom att kartlägga migranternas rörelsemönster i öknen har de kunnat konstatera att riskerna för att åka vilse, bli uttorkade och dö har ökat stort.

Lagen från 2015 innebar att smugglare – som tidigare ofta varit vanliga taxichaufförer eller lastbilschaufförer – förbjöds att köra flyktingar norr om ökenstaden Agadez. Refugees Deeply (idag The New Humanitarian) skrev ett långt och matnyttigt reportage om utvecklingen 2018, och kallar i reportaget Niger för EU:s migrationslaboratorium. De talade bland annat med den då 32-åriga Mahane Ousmane i ett fängelse i Niger, där han satt inspärrad tillsammans med flera andra dömda människosmugglare.

– Jag tycker inte om kriminella. Jag är ingen tjuv. Jag har inte dödat någon, sade han till Refugees Deeply, och tillade att han när han släpptes på fri fot igen ska fortsätta köra migranter norrut.

Efter att den nya lagen kriminaliserade transport av migranter norr om Agadez – enligt de som stiftade den på grund av hur farlig denna rutt är – har många smugglare gripits och fängslats. Men det finns alltid nya som tar över när någon stängs in. En konsekvens av att det nu är illegalt att köra migranter norr om Agadez är att det nu görs i skymundan istället för öppet, som förut.

För människor som bor i Agadez har transporten av migranter från länder söder om Sahara länge varit en viktig inkomstkälla. Aji Dan Chef Halidou, chef för det fängelse som Mahane Ousmane var fånge, menade att man därför måste implementera den nya lagen försiktigt – så människor har tid att ställa om och hitta nya källor till försörjning.

EU:s migrationspakt

EU:s försök att stoppa migrationen har sedan 2018 fortsatt, vilket Border Forensics tar fasta på i sin rapport. För en dryg månad sedan röstade EU-parlamentet igenom den nya migrationspakten som EU-kommissionen först lade fram i september 2020. Nu ska parlamentets lagförslag och ändringar stötas och blötas med både kommissionen och rådet. Här i Sverige har Sverigedemokraterna sagt att de ska göra allt de kan för att stoppa planen, som flyttar en del av ansvaret och makten kring migrationspolitiken från den enskilda EU-staten och gör det till en fråga för hela unionen. Samtidigt är partier mer till vänster och även en del mer liberala krafter starkt kritiska till de i deras mening alltför repressiva förslagen.

I den nya migrationspakten är samarbetet med tredje länder utanför EU en viktig grundbult. Samarbetet med Niger fördjupades i fjol.

– Vi tar ett avgörande steg för att fortsätta bekämpa migrantsmuggling och arbetar mot de mål som migrationspakten har satt upp. Niger har länge varit en nyckelpartner när det gäller att hantera säkerhetsutmaningar och migration och jag är glad över att vi idag gemensamt lanserar ett operativt partnerskap för att ta itu med migrantsmugglingen. Tillsammans kommer vi att göra allt vi kan för att rädda migranters liv och förhindra kränkningar av deras rättigheter, stärka förvaltningen och säkerheten av gränserna, avveckla de kriminella nätverk som ansvarar för smuggling och erbjuda ekonomiska alternativ till människor som kommit till Niger för att söka ett bättre liv, sade EU:s migrationskommissionär Ylva Johansson i samband med att det fördjupade partnerskapet lanserades. Bland annat ska personal från EU vara på plats och samarbete med Nigers rättsvårdande myndigheter. Hon påpekade också att hundratals smugglare gripits de senaste åren.

Människor dör i Sahara

Men EU-kommissionärens önskan om att samarbetet ska rädda liv tycks inte ha någon vidare verklighetsförankring. Mycket tyder på det direkt motsatta.

“Nya former av gränskontroll har etablerats, med finansiellt och tekniskt stöd från EU:s institutioner och medlemsländer som försöker stävja migrationen genom Saharaöknen. Under åren som har följt (efter den nya lagen implementerades 2015 reds. anm.) har tusentals migranter dött och försvunnit i norra Niger. Transportarbetare – som nu benämns som hutlösa och giriga smugglare – har klandrats för de stigande dödstalen och försvinnandena av Nigers myndigheter och i media, och av EU-myndigheter som Frontex”, skriver Border Forensisk i rapporten.

I och med sin hårdföra linje – att genom lagstiftning och kriminalisering försöka stoppa migrantflödet – har Niger utkristalliserat sig som en förebild och modell för hur man ska arbeta för att stoppa så kallad olaglig migration. Narrativet i Niger och bland deras internationella partner, skriver de vidare i rapporten, är att uppdraget är uppnått: man fängslar smugglare och antalet migranter som lyckas resa norrut har sjunkit.

Men samtidigt försvinner – dör – långt fler i öknen idag. Många journalister, aktivister och forskare har argumenterat för att lagen från 2015 istället har bidragit till att skapa livsfarliga förhållanden för migranter i öknen. EU:s gränskontroll har samtidigt flyttat långt söderut – hela vägen till Saharaöknen. Det är här migranterna idag stoppas, med stöd från EU men samtidigt långt ifrån unionens yttre gräns.

Border Forensics analys visar att bilarna och lastbilarna som rör sig genom öknen sedan 2015 i högre utsträckning har börjat använda småvägar och vägar som inte syns från huvudlederna. Detta för att inte bli upptäckta. Samtidigt ökar det riskerna för att köra vilse eller fast, vilket kan ha ödesdigra konsekvenser i den varma öknen. Risken för att dö i öknen har blivit högre för migranterna de senaste åren – trots EU:s ord om att minska riskerna.

Rapporten undersöker områdena kring och mellan Agadez och Sabha, Séguédine, en militär postering vid Madama, och kontrollstationen vid Toummo mot den libyska gränsen. Border Forensisk menar att studien rör ett begränsat geografiskt område men att den ändå bidrar med ny och unik kunskap om de förändrade villkoren för migranter som önskar resa norrut genom Sahara. 

Hela rapporten, med redogörande bilder, finns att läsa här.

Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.