Tunga delar av EU:s stora klimatpaket för att sänka utsläppen till 2030 har nu definitivt spikats av EU-parlamentet.
Fast enligt kritikerna är det inte tillräckligt.
KLIMAT | Tisdagens röstande gällde bland annat uppdaterade regler för handeln med utsläppsrätter (ETS) – inklusive när det gäller sjöfarten och flygtrafiken.
Allt gick igenom med stor marginal.
– Det här är bra för klimatet, det är bra för folk, det är bra för arbetstillfällen i industrin, säger tyske kristdemokraten Peter Liese i en omedelbar kommentar i plenisalen i Strasbourg.
Tull och fond
Svenske Jakop Dalunde (MP) är också positiv – men inte riktigt i lika hög grad.
– Äntligen inkluderar vi flyget och sjöfarten som fram till nu har haft en gräddfil. Dock är det synd att det fortfarande finns kvar fossila subventioner till den smutsigaste industrin, som tyvärr högern kämpade för att ha kvar, med näbbar och klor, säger Dalunde till TT.
Bland det som godkändes finns också införandet av en koldioxidtull – på EU-språket döpt till gränsjusteringsmekanism (CBAM på engelska). Tanken är att det ska kosta extra att ta in vissa produkter från länder och områden som inte har lika höga klimatkrav.
Dessutom skapas en social klimatfond som ska hjälpa människor och företag i områden där den gröna omställningen väntas innebära särskilt stora förändringar.
"För dåligt"
Omröstningarna hölls för att bekräfta de kompromissuppgörelser som nåddes mellan EU-parlamentet och ministerrådet i höstas.
Alla lagförslagen ingår i EU-kommissionens stora ”Fit for 55”-paket, som lades fram sommaren 2021 för att garantera en utsläppsminskning till 2030 med minst 55 procent jämfört med nivåerna år 1990.
Jakop Dalunde skulle dock gärna uppdatera allt redan nu.
– Ur vårt gröna perspektiv så är det fortfarande för dåligt för att vara i linje med vetenskapen, säger Dalunde.
Citat: Svenska ord om klimatpaketet
Så här skriver några av de svenska EU-parlamentsledamöterna om tisdagens klartecken till nya ETS-regler, koldioxidtullen CBAM och en social klimatfond:
”Det kommer att bli saftigt dyrt för de som släpper ut, samtidigt som vi minskar utsläppen. Jag är riktigt stolt och nöjd över var vi har landat” (Emma Wiesner, C).
”Samtidigt vet vi att den europeiska industrin befinner sig i ett tufft läge med inflation och energikris. Därför har vi säkerställt att den här ambitionen införs på ett ansvarsfullt sätt som ger vår industri det andrum man behöver i det här läget” (Jessica Polfjärd, M).
”För att skydda hushållen från orimliga prisökningar på till exempel drivmedel och hyror kommer hushållen kompenseras. Vi ser till att alla kan vara med på den gröna omställningen på ett rättvist sätt” (Heléne Fritzon, S).
”Låga klimatambitioner ska aldrig få vara en konkurrensfördel. CBAM är ett historiskt steg för att prissätta alla utsläpp som sker till följd av konsumtion i EU” (Karin Karlsbro, L).
”Det här är ett otillräckligt paket. Vi vet att så fort vi klubbat igenom det måste vi ta nya tag. Det kommer vi i vänstern att göra både hemma i Sverige och här i EU” (Malin Björk, V).