Reportage

Berget som enar astronomer och ursprungsfolk

Mauna Kea: ett heligt berg på Hawaii – och även ett av världens viktigaste fönster mot universum, i form av tretton astronmoiska observatorieteleskop.

En ny lag i den fjärranliggande amerikanska stillahavsdelstaten Hawaii kan komma att rita om ett av den astronomiska forskningens viktigaste fästen – vulkanberget Mauna Kea, hemvist för 13 astronomiska observatorier.  Lokala röster, inte minst tillhörande ursprungsfolk, får mer att säga till om när det gäller exempelvis nya byggtillstånd och skötsel av den gamla vulkankratern, som hyser en viktig plats i lokala seder och ursprungsfolks tro.

ASTRONOMI/USA | Delstaten Hawaii är hemvist för ett av USA:s – och världens – viktigaste fönster mot universum: Mauna Kea, ett inaktivt vulkanberg.

På en höjd av 4 200 meter över havsytan är platsen hemvist för 13 astronomiska observatorier, varav flera i utländsk regi.

Nyligen har emellertid en ny lag undertecknats som kan komma att kasta om den astronomiska industrin i grunden.

Under universitets kontroll sedan 1968

Lagen ifråga – ”House Bill 2024” – har varit föremål för debatt innan den i våras hamnade på guvernör David Iges bord.

Lagen undertecknades av guvernören den 7 juli och innebär ett paradigmskifte.

University of Hawaii, som kontrollerat stora markområden runt Mauna Kea sedan 1968, mister nämligen sin unika bestämmanderätt över berget. Något som i längden även påverkar de astronomiska inrättningarnas framtid.

Början eller slut?

Huruvida lagen som nu ger ursprungsfolk och lokalbor större inflytande över skötsel av och tillgång till Mauna Kea blir slutet av en epok eller början är en annan fråga.

Klart är att rymdindustrin har genom University of Hawaii och utarrenderingar till utländska forskningsinstitut blivit en oumbärlig ekonomisk källa för Hawaii.

Den nya lagen, befarar kritiker, kan komma att sätta punkt för en miljardindustri som både hoppas på och är beroende av infrastruktursatsningar och modernare observatorielundar för att bibehålla sin attraktionskraft i astronomiska korridorer.

”Kultur mot forskning?”

I medierapporteringen har det funnits en tendens att utmåla tvekampen om Mauna Kea och dess plats och syfte i dagens Hawaii som en kamp mellan ”kultur mot forskning”.

Men dessa förenklade och svartvita konfliktlinjer där ursprungsfolk och astronomer utkämpar en bitter kamp om en gammal vulkankrater erbjuder varken en rättvis beskrivning – eller konstruktiv väg framåt, menar Rich Matsuda, biträdande chef för externa relationer vid W.M. Keck Observatory:

– Olika kunskapssystem och sätt att se på saker och ting behöver inte ställas i opposition till varandra, säger Rich Matsuda till Nature

Däremot är det klart att mycket när det gäller herraväldet över Mauna Kea, både ifråga om område och som arbetsplats, bottnar i byggplanerna på det 30 meter högt teleskopet – rätt och slätt kallat Thirty Meter Telescope (TMT) – och framhållet som ”nästa generationens observatorielund, med stora möjligheter för astronomiska upptäckter, och forskningsframsteg för Hawaii som arbetsplats.

Ny arbetsgrupp

Sedan TMT först godkändes av delstatsinstanser 2015 står det klart att Hawaiis politiska kammare räknar med expanderingen kommer att inbringa viktiga inkomster.

Guvernör David Ige uttryckte också öppet sin oro före undertecknandet av den nya lagen att TMT kan komma att bli en ekonomisk vattendelare för delstaten Hawaii i stort.

Men att helt avskriva teleskopprojektet vore att dra saken ett steg för långt. Nu tillsätts en ny arbetsgrupp bestående av elva personer, utsedda av guvernören personligen, kommer tilldelas ansvaret av tillsyn och skötsel av Mauna Kea, rapporterar Hawaii News Now.

– Jag tror inte att jag kan spekulera kring vad det betyder för TMT:s framtid, säger Mary Beth Laychak, kommunikationschef vid Canada-France-Hawaii Telescope, till Hawaii News Now.

Massprotester och massgripanden

Nya beslutsfattande processer är på ingång och fler än experter vid University of Hawaii, som hittills haft mycket att säga till om när det gäller tillstånd och projektutseenden, ska få göra sina åsikter hörda.

– Men TMT förblir alltjämt föremål för diskussion, inget är bordlagt ännu, säger Noe Noe Wong-Wilson, ursprungshawaiian och en av de ledande bakom kampen för större lokalt inflytande över tillsynen och utvecklingen av Mauna Kea, till Nature

Wong-Wilson gläds visserligen åt utvecklingen, och demokratiseringen av beslutsfattandet kring kulturellt och spirituellt viktiga platser som anses vara en helig plats – men det är viktigt att minnas vägen hit.

2019 greps 38 lokalbor längs Mauna Kea Access Road i samband med en vägblockad, i protest mot bygget av TMT.

– Vårt jobb nu är att säkerställa så att rätt personer hamnar på plats och med samma inställning som resten av oss – för att se till denna nationella skatt skyddas, säger Noe Noe Wong-Wilson till Hawaii News Now.

* * *