Konflikt

Katastrofen en ”konsekvens av Italiens och EU:s politik”

Anhöriga gråter på kistan till en anhörig som omkom i fartygsolyckan utanför Crotone i södra Italien förra helgen.

Läkare utan gränsers fartyg Geo Barents ligger stilla i en hamn på Sicilien. Där ska de efter order från italienska myndigheter stanna i totalt 20 dagar. Samtidigt drunknade minst 63 personer utanför den italienska kuststaden Crotone förra helgen.
– Det här var inte någon oförutsägbar naturkatastrof utan en konsekvens av en italiensk och europeisk politik, säger Caroline Willemen från Läkare utan gränser till Tidningen Global.

ITALIEN | En 43-årig man från Afghanistan överlevde förra helgens skeppsbrott utanför Crotone i södra Italien tillsammans med sin 14-åriga son. Hans hustru och tre yngre barn klarade sig inte. En 16-åring från samma land klarade sig men hade inte ork att ringa sina föräldrar och berätta att hans 28-åriga storasyster hade dött på stranden intill honom, rapporterar BBC.

Förra helgen tragiska drunkningsolycka har med rätta fått stor medial uppmärksamhet. I skrivande stund har 63 kroppar hittats men man befarar att det verkliga antalet döda kan vara upp emot 100. Knappt två veckor tidigare, i mitten på februari, drunknade minst 73 människor i libyskt vatten.

Men samtidigt som världen sörjer de döda migranterna ligger Läkare utan gränsers räddningsfartyg Geo Barents stilla i en hamn i staden Augusta, Sicilien. Italien anklagar dem för att inte ha delat all information som krävs enligt en ny lag som försvårar för frivilligorganisationer att organisera räddningsaktioner. Straffet är upp emot 10 000 euro i böter och att fartyget måste ligga 20 dagar i hamn.

Folk deltar i en ceremoni för de som omkom i olyckan när deras båt bröts sönder utanför Crotone i södra Italien förra helgen
Folk deltar i en ceremoni för de som omkom i olyckan när deras båt bröts sönder utanför Crotone i södra Italien förra helgen. Foto: AP Photo/Valeria Ferraro

Logisk konsekvens av den förda politiken

Caroline Willemen är i dag vice chef för Läkare utan gränsers räddningsteam i Italien. Innan dess tillbringade hon nästan ett år ombord på Geo Barents som insatsledare. Hon menar att den senaste tidens stora skeppsbrott är en logisk konsekvens av Europas och Italiens politik och att drunkningsolyckor som dessa inte borde komma som en chock för beslutsfattare.

– Förut fanns det statliga insatser för att rädda liv, säger Caroline Willemen och syftar på Italiens tidigare operation Mare Nostrum och senare mindre insatser ledda av EU.


– Men nu finns inget sådant kvar. Den enda anledningen att vi, som i Läkare utan gränser och andra frivilligorganisationer, gör det här är för att kuststaterna och EU inte gör det. Och till på köpet försöker de hindra oss från att fortsätta, säger Caroline Willemen.

Den 2 januari trädde en ny förordning i kraft i Italien, som styrs av premiärminister Giorgia Meloni från det nyfascistiska partiet Italiens bröder. Den 5 januari skrev flera frivilligorganisationer ett öppet brev där de protesterade mot de nya reglerna som försvårar deras insatser. Bland annat är det nu förbjudet att genomföra flera livräddningar under ett och samma uppdrag – när en räddning är avklarad ska fartyget omedelbart styra mot en specifik hamn som har anvisats – istället för den närmaste.

Anhöriga och överlevare från katastrofen förra helgen då minst 67 personer drunknade
Anhöriga och överlevare från katastrofen förra helgen då minst 67 personer drunknade. Foto: Antonino Durso/Lapresse via AP

Anvisad hamn kan ligga flera dagar bort

I vissa fall är den anvisade hamnen så långt som fyra dagar bort från det område där fartyget har räddat människorna. Det gör att fartyget under långa perioder befinner sig långt bort från centrala Medelhavet, där de flesta migranterna i sjönöd brukar påträffas. Förordningen blev upphöjd till lag den 23 februari, skriver Reuters.

Dubbelheten i det som nu pågår får henne att känna både ilska och frustration – men också kämpaglöd.

– Det gör mig både arg och ledsen. Men det är också de här känslorna som ger mig och många andra energin att fortsätta kämpa för ett humanare Europa. Den dag jag inte känner mig arg och ledsen längre är ett större problem, säger Caroline Willemen.

Norskflaggade Geo Barents som Läkare utan gränser räddar människor i sjönöd med tvingas ligga i italiensk hamn fram till den 15 mars
Norskflaggade Geo Barents som Läkare utan gränser räddar människor i sjönöd med tvingas ligga i italiensk hamn fram till den 15 mars. Foto: AP Photo/Salvatore Cavalli

Rättegång mot besättning på räddningsfartyg

På Sicilien pågår också en problemkantad rättegång mot räddningsfartyget Iuventas besättning. I augusti 2017 var Iuventa det första fartyget tillhörande en frivilligorganisation som beslagtogs i Italien. Sedan dess har fartyget förfallit, inget underhåll har gjorts, enligt en undersökning i oktober 2022. I ett uttalande i samband med en förhandling tidigare i veckan ifrågasatte Iuventas besättning att deras båt är beslagtagen och nedgången samtidigt som människor fortsätter drunkna.

”Samtidigt som vi satt i rättssalen i lördags kämpade de för sina liv. På ett fruktansvärt och entydigt sätt påminner de här människornas död oss om vad som står på spel här. Och att skeppsbrottet i Crotone inte går att separera från den här rättegången”, skriver de i ett uttalande – baserat på ett spontant tal i rättssalen under en förhandling i onsdags.

Kistor med offren från olyckan i en träningshall i Crotone i södra Italien
Kistor med offren från olyckan i en träningshall i Crotone i södra Italien. Foto: Antonino D'Urso/LaPresse via AP

Organisationerna ”fyller ett tomrum”

Europarådet, inte att förväxla med EU:s ministerråd, har i ett brev adresserat till den italienska inrikesministern Matteo Piantedosi riktat skarp kritik mot att Italien försvårar för frivilligorganisationerna. Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, Dunja Mijatović, skriver att i frånvaron av statliga insatser för att rädda liv så har frivilligorganisationerna en ”ovärderlig” roll för att rädda livet på de som flyr över havet. Hon uttryckte också oro för att Italien tvingar fartygen att lägga till i hamnar långt norr ut, eftersom det gör att de är borta från livräddningszonen i flera dagar, samt påpekade att kaptener bryter mot internationell rätt om de ignorerar båtar i sjönöd efter att ha genomfört en räddning.

Från EU:s håll har det däremot varit relativt tyst sedan man i höstas lanserade en handlingsplan för migrationen över Medelhavet. Också denna handlingsplan möttes av skarp kritik från människorättsorganisationer som Human Rights Watch och Amnesty International. Tidningen Global har sökt EU-kommissionär Ylva Johansson för en kommentar om Italiens försök att försvåra för frivilligorganisationer i ljuset av den senaste tidens stora och dödliga skeppsbrott, men har när den här artikeln publiceras inte fått något svar.

– EU-kommissionen och olika EU-länders regeringar pekar ut frivilligorganisationernas fartyg som ett problem. Men de är inte problemet: frivilligorganisationerna fyller ett tomrum skapat av EU. Det är egentligen staters ansvar att rädda liv, sade Amnestyforskaren Matteo de Bellis till tidningen Syre i december i fjol, apropå att EU fortsatt avstår från att bedriva livräddning.

En man sätter upp ett plakat med budskapet ”Människor till havs måste räddas, mördare!” intill den träningshall dit de omkomnas kroppar togs
En man sätter upp ett plakat med budskapet ”Människor till havs måste räddas, mördare!” intill den träningshall dit de omkomnas kroppar togs. Foto: AP Photo/Valeria Ferraro

Anklagas för att undanhålla information

Bakgrunden till att Läkare utan gränsers fartyg Geo Barents nu ligger stilla i land på Sicilien är att man den 17 februari lade till i Ancona, en hamnstad vid Adriatiska havet längs Italiens nordöstra kust, för att låta 48 personer kliva i land i den hamn som hade anvisats dem. Ancona ligger många sjömil från både centrala Medelhavet och Augusta på Sicilien, som är den hamn där Geo Barents lägger till för att byta besättning och göra sig redo för nästa uppdrag och nu också den hamn där båten är kvarhållen.

Caroline Willemen menar att Läkare utan gränser till punkt och pricka har följt instruktionerna – men att Italien hävdar att de har undanhållit att dela information från fartygets motsvarighet till ett flygplans svarta låda. Datan som sparas i denna låda är till för att – om det händer någonting allvarligt med fartyget – kunna reda ut vad som hänt. Lådan är konstruerad så att även om den lämnas på havets botten i 20 år klarar den sig.

– Det är en ologisk förfrågan och vi trodde inte att det skulle bli såhär problematiskt. All information som loggas här raderas varje dygn och det är inte heller information som kan säga någonting om vad som har hänt ombord under ett räddningsuppdrag. Det är teknisk data – som kan hjälpa till att utreda vad som har gått fel i händelse av en allvarlig olycka, säger Caroline Willemen, och tillägger att det är till större hjälp för de italienska myndigheterna att titta i fartygets loggbok. I den står det noggrant, minut för minut, vad som händer ombord, och Läkare utan gränser ger alltid myndigheterna tillgång till informationen i den.

Redan innan den nya lagen delade Geo Barents information med myndigheterna under sina uppdrag. När de den 17 februari lade till i Ancona är inget undantag: Caroline Willemen berättar om hur besättningen samtalade med både kustbevakningen och chefen i hamnen och svarade på deras frågor.

Caroline Willemen är vice chef för Läkare utan gränsers räddningsteam i Italien
Caroline Willemen är vice chef för Läkare utan gränsers räddningsteam i Italien. Hon menar att skälet till att organisationens räddningsfartyg Geo Barents kvarhålls vid hamnen är för att hålla människor borta. Foto: Läkare utan gränser

Caroline Willemen: ”Politiskt motiverat”

För den förseelse som Geo Barents enligt Italien har gjort sig skyldiga till riskerar Läkare utan gränser nu upp emot 10 000 euro i böter, förutom förbudet mot att ge sig ut på nya uppdrag under 20 dagar. Om Läkare utan gränser genom Geo Barents skulle anklagas för att bryta mot reglerna en andra gång står det i den nya lagen att denna tid tredubblas: 60 dagar. Något som Caroline Willemen kallar för ”oacceptabelt”. Hon hyser heller inga illusioner om varför Geo Barents hålls fast i hamnen.

– Det är politiskt motiverat och tydligt att motivet med den nya lagen är att hålla människor borta. Det största problemet är att man bara kan göra en räddning – vilket är olagligt i sig eftersom det bryter mot internationell sjölag om att alltid undsätta den som är i sjönöd. Ett annat stort problem är att Italien kräver att vi ska lämna människor i hamnar långt bort. Från Ancona tar det fyra dagar till sök- och livräddningszonen.

Den 15 mars har fartygets 20 dagars kvarhållning vid bryggan löpt ut. Läkare utan gränser gör sig nu redo för att Geo Barents ska kunna ge sig av så snart denna tidsfrist löpt ut.

– Människor kommer att fortsätta korsa Medelhavet de kommande dagarna. Men då kommer inte Geo Barents att vara där. När vi inte finns där löper människor större risk att fångas in av libyerna, som stöttas av EU med pengar och utrustning – eller att helt enkelt inte överleva, säger Caroline Willemen.

* * *
LÄS MER
Italien fortsätter kritiserat samarbete med Libyen
EU ger ytterligare en båt till Libyens kustbevakning
Italien: Rättegång mot flyktingaktivister kantad av problem

Vidare till Global >>
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Till Global X
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Erbjudande!
Prova Tidningen Global gratis t.o.m. 1 maj.
Prenumerera gratis på vårt
Nyhetsbrev